ראיון עם מולאטו אסטטקה (וכרטיסים במתנה!)

נדב הבר

Mulatu Steaps Ahead

כשהתחלתי לשמוע מוסיקה אתיופית בשנת 90, לא הכרתי את מולאטו אסטטקה. כשהתחלתי להופיע באירועי תרבות אתיופים בשנת 93, שמעתי את השם מידי פעם, כשמוסיקאים אתיופים אתם ניגנתי הזכירו אותו ביראת כבוד. ואז, בשנת 98, קניתי את הדיסק הרביעי בסדרה "אתיופיקס" המורכב כולו מהמוסיקה של מולאטו אסטטקה מראשית שנות השבעים. מאחר והרקע העיקרי שלי היה בג'אז, התחברתי מייד למוסיקה והרעיון שמאחוריה, וקיבלתי ממנה השראה עצומה כנגן. שמעתי את האלבום מאות פעמים, עד שהפך לחלק ממני.

Yegelle Tezeta:

בשנת 99 דיברתי עם מולאטו אסטטקה בטלפון, במטרה להקליט אלבום משותף, אך לצערי הגדול הדבר לא יצא לפועל. התחלתי לשמוע דברים חדשים תוך כדי שהייתי מנגן – כשניגנתי ג'אז הייתי שומע מוסיקה אתיופית, וכשניגנתי בחתונות אתיופיות, שמעתי ג'אז. בשלב מסויים נוצר צליל חדש אותו אני מנגן עד היום. האיש שהשפיע עלי ישירות, יותר מכל אחד אחר היה מולאטו אסטטקה.

מולאטו נולד באתיופיה בשנת 1943, יצא ללימודים באנגליה בגיל צעיר, למד מוסיקה בלונדון ולאחר מכן למד בארה"ב והיה חלק מסצנת הג'אז של ניו יורק בסוף שנות השישים. הוא חזר למולדתו והפך לאחד המוסיקאים החשובים, שהשפיע יותר מאחרים על הצליל המיוחד של המוסיקה האתיופית של תחילת שנות השבעים, המוסיקה המתועדת בסדרה המופלאה "אתיופיקס". מאז 2005 והסרט "פרחים שבורים", קיבלה הקריירה הבינלאומית של מולאטו דחיפה אדירה והוא מופיע ברחבי העולם עם הרכבים מעולים ומקליט אלבומים מקוריים ומרגשים. ב– 31 למאי הוא יופיע בישראל עם הרכב של מוסיקאי על אמריקאים וצרפתים, ולרגל ההופעה הזדמנה לי האפשרות לקיים אתו ראיון טלפוני.

לאיזה סוגי מוסיקה נחשפת בצעירותך באתיופיה ?

לסוגי מוסיקה רבים, לכל מה ששמעו ברדיו, מוסיקה אתיופית ומוסיקה מערבית. שמעתי כל מה שהיה בסביבה.

מתי החלטת להיות מוסיקאי?

כשלמדתי בתיכון באנגליה, היה תהליך שבית הספר עשה לכל תלמיד לבחון מה הכיוון המקצועי המתאים לו. כשהם דיברו איתי הם אמרו לי שמתאים לי לללכת לכיוון של המוסיקה. על בסיס זה החלטתי להיות מוסיקאי, והתקבלתי ללימודי מוסיקה בטריניטי קולג' בלונדון.

מתי התחלת לשלב סוגי מוסיקה שונים עם מוסיקה אתיופית?

אחרי לונדון, נסעתי לניו יורק. שם, לפני 42 שנים, פיתחתי את רעיון האתיו-ג'אז. הרעיון הזה היה לשלב את המוסיקה האתיופית עם סוגי המוסיקה האחרים אותם ניגנתי – ג'אז, מוסיקה לטינית ועוד. חקרתי את הסולמות השונים של המוסיקה האתיופית (טיזיטה, באתי, אמבסל ואנצ'י הויי נ.ה.) בניו יורק הקמתי הרכב בשם "החמישייה של מולטו אסטטקה", וכשחזרתי לאתיופיה – הבאתי איתי את רעיון האתיו-ג'אז והמשכתי לפתח אותו.

Yekermo Sew:


מה היתה הפעילות המוסיקלית שלך בימי שלטון ה"דרג" (1974-1991 – שלטון צבאי קומוניסטי בראשות מנגיסטו היילה מריים)?

הייתי חבר וועד של איגוד הג'אז הבינלאומי שקידם את סוגי המוסיקה השונים של מזרח אפריקה. תרמנו להפצת המודעות למוסיקה של מזרח אפריקה. כשאתיופיה קיבלה עזרה בינלאומית בתקופה בה היה רעב (1984) – ארגנתי מטעם הממשלה להקה של מוסיקה אתיופית מסורתית ונסענו ברחבי העולם להודות לכל מי שתמך בנו ולהפיץ את המוסיקה האתיופית.

בשנים האחרונות חלה עלייה תלולה בהתעניינות במוסיקה שלך ברחבי העולם. איך זה קרה?

אני רוצה להודות לבמאי ג'ים ג'רמוש, איש מיוחד ויצירתי. הוא שילב את המוסיקה שלי משנות ה-70 כפס הקול לסרט שלו "פרחים שבורים". הסרט הופץ ברחבי העולם, ואיתו התפשטה ההתעניינות במוסיקה שלי. אנשים רבים ראו את היופי של המוסיקה בזכות הסרט.

בשילוב "אתיו ג'אז" – מה הוא המרכיב האתיופי?

אני מתבסס בכל מה שאני עושה על הסולמות האתיופים שמורכבים מחמישה צלילים כל אחד. כל צליל הוא בעל משמעות מיוחדת – אני קורה להם "חמישה צבעי צליל". בכל מה שאני עושה, אני דואג לכך שחמישה הצבעים המיוחדים למוסיקה לא ילכו לאיבוד. כאשר עושים את זה אפשר לשלב הרבה סגנונות שונים, ועדיין שומרים על הצליל האתיופי הייחודי

איזה מסר אתה רוצה להעביר במוסיקה שלך?

אני רוצה להפיץ את המורשת המוסיקלית האתיופית, ואני רוצה גם לגעת בכל סוגי המוסיקה, ולכן המוסיקה שלי שייכת לזרם של מוסיקת עולם. מוסיקה שנוגעת בכל בני האדם.

אלבומו האחרון של אסטטקה, ממנו יורכב חלק משמעותי מההופעה המתוכננת לישראל, הוא יצירת המופת האישית של יוצר סגנון ה"אתיו-ג'אז". באלבום הזה, שהוקלט עם נגנים מובילים מרחבי העולם לפני כשנה, פורש מולאטו אסטטקה את חזונו המוסיקלי ארוך השנים. על רקע "חמישה צבעי הצליל" המאפיינים את המוסיקה האתיופית, משלב מולאטו עיבודים המושפעים מג'אז אמריקאי (בקטעים רדקליף, אסוסה, מולדת), מקצבים לטיניים (הדרך לניס, בוגאלו, אייפרם), ומקצבים מערב אפריקאים (אפריקה הירוקה). החזון של מולאטו אסטטקה הוא חזון אתיופי – אוניברסאלי – שילובה של אתיופיה בעולם על בסיס של כבוד הדדי ורב תרבותי.

Green Africa:


החזון המוסיקלי של אסטטקה הוא גם חזון של שיתוף. המוסיקה שבאלבומו מבוססת על הקשבה הדדית ומאמץ משותף של כל הנגנים ליצירת הצליל המשותף המיוחד לכל קטע. קטעי הסולו אינם קטעי סולו חופשיים, אלא קטעי סולו המשרתים באופן מוחלט את המאמץ הקבוצתי. הסולן תומך בהרכב ולא להפך. בכך שונה האלבום מאלבומי ג'אז רבים השמים את הדגש על יכולת האילתור האינדיוידואלית של כל סולן. מבחינה זו מזכיר האלבום את הפרויקטים המשותפים של מיילס דייויס עם המעבד גיל אוונס משנות החמישים, פרויקטים ששמו את הדגש על צבעי הצליל המשותף, ולא על יכולת סולו וירטואוזית. כפי ששם שימשה החצוצרה של דייויס כמרכיב צבע חשוב, כך גם נגינת החצוצרה, סקסופון ו-ויברפון באלבום של אסטטקה, היוצרים צליל שלם ויחודי כחלק מההרכב כולו. זהו אלבום המעניק לשומעיו חוויה חזקה יותר עם כל שמיעה נוספת, בשל רבדיו הרבים ומורכבותו העמוקה.

Motherland:


ההקשבה לאלבום החדש של מולאטו אסטטקה היא חוויה מרגשת ומעודנת. מרגע הישמע הצליל הראשון של החליל ב – "רדקליף" ועד לצלילים האחרונים של החצוצרה ב- "מולדת" – נשטף המאזין בצלילים חמים, מעט מלנכוליים, ובעושר רב של על האלמנטים המוסיקליים – מלודיות חזקות, מקצבים מורכבים, הרמוניות מקוריות וצירופי כלים משתנים היוצרים צבעי צליל מגוונים. ללא ספק, זה הישג מוסיקלי אדיר למולאטו אסטטקה ושותפיו, ומבטיח חוויה נהדרת לקהל שיזכה לשמוע ולראות את האגדה החיה בהופעה בישראל.

כרטיסים במתנה!

מולאטו אסטטקה יופיע ביום שלישי ה- 31.5 במועדון הבארבי בת"א. שני כרטיסים בודדים יוגרלו בין המגיבים והמגיבות! הפעם נשמח אם תשימו קטעי יוטיוב יפים של ג'אז מרחבי העולם…

וגם: ערב קטן ואינטימי שיחמם את האווירה לקראת הגעתו של מולאטו אסטטקה בשיתוף קפה גיברלטר עם עופר "סקולמאסטר" טל, מיכל גפן ויוהנס אזנאו.
אנה לולו בר, הפנינים 1, יפו
שלישי 24/5 ב 21:00

40 תגובות בפוסטהוספת תגובה
  1. מאז ששמעתי אותו לראשונה בסרט לא רע בכלל, מדי פעם אני נוהגת להכנס לאוטו שכור, להכניס למערכת דיסק של אסטטקה, ולנסוע ברחבי היבשת בחיפוש אחר אמו האבודה של הבן שלא ידעתי על קיומו.

  2. המתנה שבעלי הכי רוצה ליומולדת!

  3. ההופעה של מולטו בישראל זה אחד הדברים הכי משמחים שאפשר לחשוב עליהם, ואם אני אקבל כרטיס להופעה זה בכלל יהייה מושלם.
    הנה קליפ של הרכב שממשיך את הדרך של מולטו ומנגן ג'אז אתיופי מעולה

  4. נגן גדול, בקטע גדול…

  5. וואו, נתקלתי בזה עכשיו במקרה לגמריי, נשמע אדיר.

    אני אלנקק לעיבוד ג'אזיסטי לשיר Creep של רדיוהד במקור:

    לא כי זו פיסת הג'אז האהובה עליי עלי אדמות, אלא כי זה מגניב, וזה עוזר לי להסביר לאנשים מה אני אוהבת בג'אז :)

  6. זה אתנו-ג'אז, והקטע שגרם לי להתאהב באלבום הזה ובאמן לא מופיע ביוטיוב, אבל הא לכם :)

  7. נשמע מעולה, וב-'פרחים שבורים' עשו שימוש מעניין מאד במוסיקה הנפלאה הזאת.

    בעניין קטעי היו טיוב מהעולם, מארגנטינה, קבלו את דינו סאלוצי על הבנדונאון!:

  8. טוב,הידע שלי במוסיקת עולם הוא די מצומצם,אבל היי! אשמח לכרטיס כדי להתחיל :-)

  9. זיכרון חזק ממולאטו הוא בימי שבת בצהריים- המשפחה מתכוננת לארוחה, ואבי שם במערכת את צליליו של מולאטו ומתנועע לפי הקצב ..אמי קוראת לנו להתיישב סביב השולחן, אבי מסמן לה"עוד רגע", ומחייך אלי. ואני, בת 6 מצטרפת אליו לריקוד סוחף! הארוחה אף פעם לא התחילה בזמן.
    אם אזכה בכרטיס אקח כמובן את אבי היקר שבזכותו האהבה הגדולה למולאטו.

    ולקטע אחר, מפנק, שהתפרסם הרבה גם בעקבות החמישיה הקאמרית…

  10. תודה על הפרזנטציה המאוד חביבה, החכמתי לא מעט. בתור חובב ג'אז פסיבי היה תענוג לקרוא.

    מאחר ושמו של האומן הבא הוזכר פה במהלך הטקסט הרגיש לי נכון לשתף את הקישור הבא בתור דומגא לאומן נהדר ( שלצערינו כבר לא עמנו ) אך מי שהיה בעל ראייה עדכנית ומגוונת לאורך כל הקריירה שלו.
    מתוך האלבום האחרון של מיילס דיוייס, בו הקליט את איך שהוא ראה את המודרניות האורבנית משלתבת עם הג'אז:


    בהחלט אשמח לכרטיס למופע של מולאטו

    • גם אני בהחלט אשמח לכרטיס למופע של מולאטו.
      "An epic story" – Mulatu Astatke & The Heliocentrics
      מתוך האלבום המשותף עם האליוסנטריק.
      אחד הטובים . שווה בדיקה
      Inspiration Information 3.

      הקטע שפותח את האלבום ואו……..

      פשוט מדהים.

      נמרוד

  11. בסקנדינביה יודעים לעשות ג'אז לוהט

  12. אתיופיה!

  13. לא פחות מהפוסט, נהניתי מהקליפים שבתגובות. הנה נגן הג'ז האפריקאי האהוב עלי, מאנו דיבנגו מקמרון:
    אבל איך מוסיפים כאן קליפ..?

    ונשמח לכרטיסים…

  14. מולאטו מתארח בהופעה של מחמוד אחמד ו- Either/Orchestra

  15. רציתם לשמוע ג'אז, אז אתם מוזמנים לשמוע את המוסיקה שלי עם הזמרת קרן פרלה:

  16. Tsegue-Maryam Guebrou:

    פסנתרנית אתיופית שגם מנסה לשלב את מוזיקה מהבית עם ג'ז ובלוז,
    גם היא שומרת על "חמישה צבעי צליל" אבל עדיין עושה משהו שונה מאוד ממולאטו אסטטקה.

    • אומרים שהיא גרה בכנסייה האתיופית בירושלים

      • באמת?
        מקום מקסים בלי שום קשר הכנסיה האתיופית.

    • כן, אמהוי צגה מרים גברו גרה בכנסיה בירושלים. אבל – היא לגמרי לא מתבססת על ג'אז ובלוז – שני סגנונות שאינה מכירה וטוענת שאיננה אוהבת. ההשפעות שלה הן רק ממוסיקה קלאסית אותה למדה במהלך שנים רבות בצעירותה. יש לה אפילו כתובת בפייסבוק, דרך אגב…

      • וואלה, לא ידעתי שהיא גרה בירושלים.

        מעניין, מוזיקה קלסית באמת מאוד נוכחת אצלה. אבל זה די מפתיע אותי שהיא לא מושפעת ולא אוהבת מג'אז ובלוז. כי בנגינה שלה סוג של קצב או גרוב מאוד מיוחדים שיחסית נדיר לשמוע במוזיקה קלסית, משהו יותר "מקוטע".

    • מקסימה הנגינה שלה!


  17. ג'אז דיקסילנד. כי פשוט אין על זה.

  18. נו, מה לעשות שרק את מולאטו אסטטקה אני מכירה ואין לי מה ללנקק?
    בדיוק בגלל זה אני זקוקה לכרטיס :)

  19. תודה על הראיון :)

  20. פוסט נהדר, תודה!

  21. חמוד כזה

  22. חייב להודות שג'אז עדיין גבוה מבינתי.
    אבל מה שצד את עיני היה המשפט שלו על מוזיקת עולם. והרי קפה גיברלטר הטעין לי את המושג הזה בביקורתיות בריאה, כמושג של צרכנות אירוצנטרית ששמה את כל הסגנונות השבטיים/ דתיים/ מסורתיים בתוך סל הומוגני אחד ונטול עוקץ מחאתי.
    וכעת אני חושב על כך שאולי ראוי לבצע "ניכוס מחדש" של המושג הזה. ניכוס של "מוזיקת העולם" מתוך גאווה אנושית, שיודעת להתחבר לסגנונות השונים ורואה את כולם כשדה התרבותי האחד והרבגוני ששייך בעצם לכולנו.

  23. לא מעט אומנים ברחבי העולם מודעים לאיכות היצירה של מולאטו ומשלבים את יצירותיו בשלהם. אני חייב להודות לאחותי על שהכירה לי את המוזיקה הנהדרת של מולאטו.


    סה"כ סימפל קטע קטן מהקטע הנהדר הבא

  24. בשבילי זה אגדה , לא צריך ללכת רחוק בשביל למצוא ג'אז טוב

    שלמה גרוניך : סימפטיה


    פיס

    • מסכים עם המשפט – אבל ממש ממש לא מתחבר לדוגמא…

  25. מעניין להכיר קצת את האיש שמאחורי כמה צלילים מוכרים. גם אני אהבתי את הטוויסט שהוא עורר אצלי למושג "מוזיקת עולם" המוכר.

  26. קודם כל תודה רבה על הכתבה המעניינת.
    ברצוני לשתף אותכם בהרכב ג'אז אפריקאי מדהים ששמו הוא kora jazz trio
    הטריו הוקם ע"י נגן הקורה(נבל אפריקאי)Djeli Moussa Diawara ואיתו מנגנים פסנתרן ומתופף.
    לדעתי הם עושים מוזיקה מדהימה מלאה ברגש וגרוב , פשוט ג'אז מהפנט.

    folly:

    ועוד אחד:

    מקווה שתאהבו גם.

    כמה אושר אם אזכה בכרטיס :)

  27. אני לא מכיר את אסטטקה חוץ מ"פרחים שבורים". אבל אני רוצה להכיר, ואין כמו הופעה חיה להתחיל…

  28. גרוב אתיופי מתוך סדרת אתיופיקס :

    ויותר מזה, אתר הבית של מפיקי סדרת אתיופיקס המהוללה והאדירה.
    http://www.budamusique.com
    בודה מיוזיק שהמפיק הראשי שלה הוא בחור צרפתי שלמד באתיופיה להיות "אזמרי", מוסיקיאי מאלתר שמופיע בארועים חברתיים שונים בהתאם לאוירת האירוע.
    במקרה, הייתי בהרצאה של ד"ר אתיופי-גרמני (Getie Gelaye) שהיה שותף לפרוייקט המטורף הזה כחלק מהמחקר שלו על פולקלור ומשם שמעתי על מקורות האתיופיקס אחרי שכבר התנגנו בבית על קסטות ואחרי כן על דיסקים ועכשיו על אמפים למיניהם.
    ולקינוח תופים!!! אריקה באדו עושה שיר אריתראיטיגרי קלאסי שהתרגום שלו די קורע לב, על געגועים הביתה…

  29. והזוכים הם………… פלי ובני!!!
    ברכות ונתראה בהגרלות הבאות

2 טרקבקים לפוסט
הוספת תגובה

אנא כתב/י את שמך

חובה לכתוב שם

אנא כתב/י כתובת אימייל בתוקף

חובה לכתוב כתובת אימייל

אנא כתב/י את הודעתך

קפה גיברלטר © 2017 כל הזכויות שמורות