עופר רונן | ראיון עם פאקו דה לוסיה

לאחר שבילה את סוף יוני ותחילת יולי בקנדה הקרה, פאקו דה לוסיה מגיע להתחמם מעט באיזור הים התיכון. בסוף אוקטובר הוא מגיע לתל אביב, כמה ימים לפני שימשיך לארצות צפון אירופה. דה לוסיה יתארח להופעה אחת בהאנגר 11 בתל אביב, ב- 29 לאוקטובר בשעה 21:30.

הוא לא מגיע לבד, אלא בליווי ההרכב איתו הוא מופיע בשנים האחרונות, הכולל את נגן כלי ההקשה "אל פירנאה", הבסיסט אלאין פרז, הזמרים הגדולים דויד דה חאקובה ודוקנדה (אחד הזמרים המובילים בפלמנקו כיום, ויש המחשיבים אותו כממשיך דרכו של קמארון הגדול), אנטוניו סאנצ'ז, אחיינו של דה לוסיה, בגיטרה שנייה, ואפילו עם הרקדן פארוקו, שמגיע ממשפחת הרקדנים הצוענית המפורסמת "אל פארוקוס".

מידי פעם בפעם מגיע פאקו דה לוסיה לישראל, ובפעם האחרונה הגיע לפסטיבל התמר 2007, ונזכר בין השאר כיוון שירד בתחילת ההופעה מהבמה בשביל לקצוץ בציפורניו מעט, כיוון שטען שהן ארוכות מידי וקשה לו לנגן, מה שהביא לתהייה אם כך הוא מנגן עם ציפורניים ארוכות מידי, כיצד הוא מנגן עם ציפורניים באורך הנכון? התשובה לא איחרה לבוא בהופעה נהדרת.

בחודשים האחרונים פרסמתי כאן בקפה שני פוסטים על פאקו דה לוסיה בהם ניסיתי להבין את חייו ופועלו ומקומו בפלמנקו ובמוסיקה בכלל, וכעת לכבוד ההופעה יצרנו קשר עם האמן לצורך ריאיון. אמנם מתוך שבע שאלות מקוריות, הגיעו רק ארבע תשובות, אך מעניין מאוד לראות מה דה לוסיה עצמו חושב ואומר על אותם נושאים:

האם אתה מרגיש שיצירתך בתחום הפלמנקו משמעותית יותר או טובה יותר מיצירתך בז'אנרים אחרים, כמו ג'אז או מוסיקה קלאסית? ומה ההבדל ביצירתך בין סגנונות אלה?

"תמיד הייתי וכן אהיה גיטריסט פלמנקו, ושאיפתי הראשונית תמיד הייתה התפתחות המוסיקה שלי, הבאת הפלמנקו לעולם המודרני. מסעותיי בעולמות הג'אז והמוסיקה הקלאסית היו חוויה טובה וחשובה בשבילי כיוון שלימדו אותי הרבה. אני יודע שעליי להיות אסיר תודה על הזדמנויותיי לעבוד עם כמה מן המוסיקאים הטובים ביותר. יחד עם זאת, אינני גיטריסט קלאסי. העיבודים והביצועים שלי למוסיקה קלאסית הגיעו יותר מהלב מאשר מדפי התווים, אם אתה מבין למה אני מתכוון. כמו כן, שיתופי הפעולה שלי עם מוסיקאי ג'אז דרשו ממני הרבה בתחילה, שכן במוסיקת הפלמנקו לא כוללת אלתור. בסופו של דבר מצאתי את דרכי שלי לנגן עם מוסיקאי הג'אז וכך למדתי הרבה. הכנסת מסורת האלתור של הג'אז אל תוך הפלמנקו הייתה משהו חדש לפני שלושים שנה, אך כיום כולם עושים זאת".

איך אתה רואה את מקומך בתולדות התפתחות הפלמנקו?

"כאשר למדתי לנגן בגיטרה, מוסיקת הפלמנקו הייתה מאוד מוגבלת על ידי חוקים מוסיקליים. חשתי שאם דבר לא ישתנה, סופה יהיה בתור מוצג מוזיאוני… כיוון שהייתה בידי ההזדמנות לטייל רבות בעולם ולהכיר סגנונות מוסיקליים אחרים, התחלתי להשתמש בכלים והרמוניות שונות במוסיקה שלי. לא כולם אהבו את רעיונותיי, אך הרגשתי שזה היה נחוץ. ובסופו של יום, אם עבודתי תרמה להביא את הפלמנקו לעולם המודרני- אני מאושר!"

האם אתה מחשיב את עצמך כ"מלחין"?

"ובכן, כן, אפילו שאיני קורא מוסיקה (כפי הנראה הכוונה לקריאת תווים, אך זה מוזר, כיוון מקורות רבים, למד לקרוא תווים כשלמד לנגן את ה"קונצ'רטו דה ארנחואז", ע.ר.). מרבית מהלחנותיי מתבססות על מלודיה שיש לי בראש, ולאחר מכן אני מתחיל לחשוב על מקצבים ו"פלסטות" (ראו "פאקו דה לוסיה-פלמנקו ועוד, פרק שני", ע.ר.), וקטעי סולו".

האם בפלמנקו שיצרת יש השפעות שספגת מסגנונות ותרבויות אחרות שאליהן נחשפת בעבודתך עם נגנים מסגנונות ותרבויות שונות?

"כן, ישנן השפעות רבות, אך עדיין אני מנסה להיות אותנטי. כשאני שומע מוסיקת פופ מודרנית עם אלמנטים של פלמנקו, או כשאני שומע מוסיקאי פלמנקו המנסים לחקות את מוסיקת הפופ, זה נעשה קשה בשבילי. אני לא רוצה לאבד את שורשיי, וכל שאני מנסה זה להיות נאמן לעצמי ולמוסיקה שלי".

 ………

זו חוויה מיוחדת לראיין את המוסיקאי האהוב עליך, ולהבין מה הוא עצמו חושב על אותם דברים שאתה חושב עליו. כפי שכתבתי בעבר, אני מסכים וחושב שדה לוסיה, כמו מוסיקאים אחרים שלא כותבים את יצירתם בתווים אך ממציאים אותה, הוא מלחין לכל דבר, וחשוב היה לי להבין שגם הוא רואה את עצמו כך. בנוגע לתשובתו על ההשפעות במוסיקה שלו, הוא לא כתב מהן ההשפעות, אלא רק ציין שהן רבות. ידוע לי שזו שאלה קשה לאמן מה בדיוק השפיע עליו, כיוון שמדובר בחוויות של חיים שלמים וערבוב של אין ספור פרטים. מעניין שבחר דווקא להתייחס לפופ בשאלה זו, למרות שלא ציינתי זאת בשאלה. כוונתו כנראה שישנם סגנונות מוסיקה שהוא לא שמח שמתערבבים עם הפלמנקו, והשפעתם שלילית.

* בכדי לקרוא את סיפורו ועל איכויותיו של פאקו דה לוסיה אתם מוזמנים לקרוא בפוסטים הקודמים כאן בקפה.

56 תגובות בפוסטהוספת תגובה
  1. אכן תהייה הופעה נדירה!

  2. הופעה מעולה בטוח תהייה. האיש מדהים ביכולותיו ומנגן לא רק מוסיקה אלא את עצמו ואת החיים. לא נותר אלא לחכות בקוצר רוח להופעה.

  3. איזה יופי שהוא בא – אחד מהמוזיקאים שגדלתי עליהם!

  4. באמת באמת יש סיכוי לכרטיס במתנה???? אני רוצההההההה וזה כל כך יקררר

  5. עופר, איזה כיף לך שראיינת אותו!

    גם אני הייתי בהופעה בפסטיבל התמר ב2007 :)

  6. אכן וירטואוז אמיתי, מת ללכת להופעה שלו

  7. בעסה שהוא מופיע ביום של ההפגנה…

  8. הולכת להיות הופעה נפלאה

  9. מעריצה אותו, חייבת ללכת להופעה ומתה לכרטיס מתנה!

  10. מעריצה אותו, חייבת ללכת להופעה ומתפללת לקבל כרטיס מתנה!

  11. איפה ההופעה? אני אשמח להגיע מירושלים הרחוקה…

  12. נגן מדהים, וירטואוז בחסד!
    מפתיע שהוא טוען שהוא לא קורא תווים… באופן מסויים זה גורם לי להעריך אותו יותר :-)

  13. וואו גם אני רוצה. מעריצה שלו

  14. נושמת פלמנקו, חייה פלמנקו, פאקו דה לוסיה כל כך מוכשר!
    מאד הייתי רוצה לראות את ההופעה.
    תודה רבה על הכתבה המרתקת.
    ויויאנה :)

  15. יו, אני רוצה כרטיסים!
    (איזה כיף..)

  16. עופר היקר, איזה כיף לקרוא….העולם אכן חייב לפאקו המון על התפתחות הפלמנקו…אושר צרוף להאזין ליצירותיו…מקווה בקוצר רוח להופעה!!!

  17. הלוואי, הלוואי

  18. מהמם!!

    • לו יהי :)

  19. מוזיקאי ענק!

  20. נראה שהולך להיות מעולה.

  21. תמיד עדיף להתחיל את הבוקר בפלמנקו (ולהמשיך בצהריים, בערב, בלילה..) תודה עופר!

  22. Go Paco!

  23. הלוואי עלי כרטיסים…

  24. תודה שאתם קיימים :)

  25. פורטיסימו!

  26. במי צריך להתנקש בשביל זוג הכרטיסים ?

  27. מתה על פלמנקו -כייף שבאתם עם הכתבה הזאת
    מוסיקאי של הלב
    .והכי בעולם הייתי רוצה להיות שם ולנשום לתוכי את המוסיקה היפיפיה הזאת-)

  28. כמה טוב שמגיע אלינו אחד מגדולי הנגנים, שיספק לנו השראה וקצת דלק ליומיום המוזיקלי!

  29. מוזיקאי מדהים :)

  30. מקטלוניה ועד הודו, המוסיקה הזאת נושקת לנפש בכל כך הרבה דרכים
    נשמע מדהים, וכיף לקרוא את כתבייך עופר!

    עוד לא ממש זכיתי בכלום
    אולי זאת תהיה הפעם הראשונה :-)
    רריווה!!

  31. ראיון מעניין מאד עם פאקו,הוא נגן מיוחד, "אין דברים כאלה".

  32. פאקו הוא מדהים אני רוצה כרטיס!

  33. אופן החזקת הגיטרה של פאקו דה לוסיה שינה את פני הפלמנקו לעד.. אשמח לכרטיס…

  34. כמה משמח! :)

  35. פאקו, דניאל. דניאל, פאקו.
    אני רוצה כרטיס!

  36. פקו הוא מוזיקאי מחונן בקנה מידה עולמי
    גם אני אשמח מאוד!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! לקבל כרטיסים
    זיוה עטר-זמרת פלמנקו

  37. התרגשות ושמחה גדולה שנים אני מחכה להופעה הזאת פאקו הוא ללא שום ספק הגיטריסט הכי טוב שאפשרי להיות אם נשארו כרטיסים ללכת בלי לחשוב פעמיים:)

  38. אני עוד זוכר את היום שאבא הניח לי את התקליט הופעה של לילה בסן פרנסיסקו, ששם נחשפתי בעצם לפלמנקו.
    צריכה להיות הופעה מדהימה, אשמח לקבל כרטיס

  39. פאקו דה לוסיה לאחר אינדינגב והפגנה?
    מתאים מאוד!

  40. אני גם רוצה כרטיס!!! או כמה…

  41. ראיון מעניין! היה יכול להיות מעניין לדעת גם כיצד נוצר איתו הקשר, באיזה אופן התקיים הראיון ודווקא על איזה שאלות הוא בחר לא לענות…. נהניתי גם מסדרת הכתבות. כמישהי שמאוד אוהבת לשמוע פלמנקו אבל אין לה השכלה מוזיקלית, למדתי הרבה. תודה (-:

    • היי מיה
      סיפור יצירת הקשר עם פאקו דה לוסיה לא מעניין במיוחד, דרך יחצ"נית המופע. השאלה שעברה אליו ולא קיבלתי עליה תשובה היא בנוגע למהי תחושתו לגבי הופעה בישראל. הרי ישראל בשנים האחרונות היא מקום שנוי במחלוקת להופעה בקרב אמנים בינלאומיי,. ולמען האמת ראיתי כמה קריאות אליו בבקשה להחרים את ישראל ולבטל את הופעתו. אך ללא תגובה לדעתי.
      שמח שנהנית מהריאיון.
      עופר

      • תודה! (-:

  42. כל כך רוצה כרטיס!

  43. כתבה טובה! תודה!

  44. אחת ההופעות המרגשות שמגיעות אלינו לארץ… המאסטר שהקריב הכל כדי להיות הגיטריסט פלמנקו הכי טוב בעולם- וזה מה שהוא..
    מי ששינה את פני הפלמנקו לדורות אחריו, ולתמיד, השפיע על כל תחומיו הפלמנקו ופתח את גבולותיו ועשהו לאמנות בינלאומית שמקורה באנדלוסיה והשנה הוכרזה כ"קניין תרבות של האנושות".
    מה גם שהאמנים שהוא מביא איתו הם ענקי פלמנקו מן השורה הראשונה וזה פינוק חד פעמי לראות את ההרכב הזה פה בארץ…
    לא יכולה לחכות…..

  45. מוזיקאי כ"כ מיוחד. כמובן שאשמח לכרטיס להופעה הנ"ל.

  46. אורלי הלפרן זכתה!
    נתראה בהגרלות הבאות…

  47. אח, פלמנקו על הבוקר… היום יהיה יום טוב!
    :)

  48. אוייש, רק עכשיו הגעתי לבלוג שלך (דף תוצאות שלישי-רביעי בגוגל…) –
    בשבוע שעבר בדיוק כתבתי על פאקו והפלמנקו בכלל:
    http://70panim.org.il/ivri/2011/10/flamenco-paco-de-lucia/

    בהופעה לא הייתי (חלק מהמחאה החברתית – מה זה המחירים האלה?!) אבל גם ככה יש קצת תחושה של מסחור-יתר וריחוק בהופעות "מהונדסות" כאלו.

  49. תנו לי לילה אחד עם פאקו דה-לוצי'ה…

  50. חבל חבל חבל,
    כל כך חיכינו וציפינו ואפילו התרגשנו
    ההופעה של פאקו הייתה מאכזבת מאוד…
    נתחיל בכך ש"פיראניה", נגן כלי ההקשה לא הגיע בכלל, אותו החליף מישהו אלמוני למדי, שרק החזיק את הקצב ולא עשה שום דבר מלהיב..
    ויותר חשוב, פאקו דה לוסיה, במקומך הייתי מפנה את הכסא, תמיד תהיה גדול הנגנים, אבל אתה כבר זקן, לא יכול לנגן את יצירותיך באותה וירטואוזיות של פעם, ובטח שלא למכור כרטיסים במחיר המופקע למדי שבו הם נמכרו…

    ואם כבר רצחת את שמך ונגינתך לעומת קהל אוהב ומעריך, לפחות תן הופעה באורך מכובד!! ההופעה נגמרה לפני שהיא "התחילה להתרומם", בסך הכל שעה ו10 דקות.
    בתור מי שחיה בספרד, רואה הרבה פלמנקו, והגיעה לכאן כמעט במיוחד כדי לנכוח בהופעה שלו, יצאתי מאוד מאוכזבת..
    לא הייתה שם נשמה……
    חבל…..

  51. נגן מדהים!

  52. פאקו פאקו פאקו – מת לבלות איזה ערב איתו בסן פרנסיסקו! אמן סלה

הוספת תגובה

אנא כתב/י את שמך

חובה לכתוב שם

אנא כתב/י כתובת אימייל בתוקף

חובה לכתוב כתובת אימייל

אנא כתב/י את הודעתך

קפה גיברלטר © 2017 כל הזכויות שמורות