סאן רא – מסר מהמאדים לתושבי כדור הארץ (וכרטיסים במתנה!)

נדב הבר

[כרטיס זוגי יוגרל בין המגיבים]

>"תמיד קראתי לעצמי סאן רא. אני לא זוכר שאי פעם היה לי שם אחר", כך אמר האיש שלפי מסמכים רשמיים נולד כהרמן בלאונט בבירמינגהם, אלבמה בשנת 1914. "אני לא מהכוכב הזה. אוכל לספר לכם דברים מופלאיםאף פעם לא הרגשתי חלק מהכוכב הזה. הרגשתי שזה חלום, לא אמיתי. והסבל… פשוט לא התחברתי". הרמן בלאונט, שחור שגדל באחד המקומות הגזעניים ביותר בדרום הגזעני בארה"ב, בשנים הקשות ביותר של הדיכוי הגזעני מאז העבדות. סאן רא – מנהיג תזמורת החלל האינטרגלאקטית, אחד מהמוסיקאים המקוריים והכריזמטים שנחתו על כדור הארץ. האם הם אכן אותו אדם?

על סאן רא, כמוסיקאי, כמנהיג תזמורת, כ"גורו רוחני" – אפשר לכתוב אולי יותר מאשר על כל אומן ג'אז אחר. נתקלתי בתקליטים של סאן רא לראשונה לפני כ – 25 שנים. הדמות הנראית כלקוחה מתוך סרט מדע בדיוני, השיבוש של המילה תזמורת "ארקסטרא" במקום "אורקסטרה", שמות הקטעים המוזרים – סיקרנו אותי מספיק כדי לקנות תקליט ראשון. המוסיקה היתה אקלקטית באופן קיצוני – בקטע אחד מנגנים כל חברי התזמורת בעוצמה, ויוצרים מעין רעש לבן חודר עצמות, בקטע אחר מנגן רא באורגן עתיק ויוצר צלילים לא ג'אזיים בעליל, ופתאום עשר דקות של כלי הקשה מהדהדים… אהבתי לדעת שהוא הגיע ממאדים, שכן לדבריו "כדור הארץ הוא מקום נורא, ולכן בטוח שאני לא מכאן". אף פעם לא העליתי על דעתי שהוא "משוגע" הוא אפילו מדמיין. כל מה שאמר ועשה נראה הגיוני לגמרי. איך אפשר להטיל ספק באדם שאומר – "האנשים והמנהיגים הולכים יד ביד. הם הולכים בדרך הנכונה. הם הולכים בכיוון ההפוך".

האיש היה בעל רוח חופשית מאז ומתמיד. בשנת 42 סירב להתגייס לצבא ארה"ב. כשהשופט איים עליו שיגייס אותו בכוח, אמר שישתמש בנשק שיקבל כדי לחסל את הקצין הגבוה הראשון שיראה. השופט התרשם: "אף פעם לא ניתקלתי בניגר כמוך", אמר. הפסיכיאטרים הגדירו אותו כ"פסיכופט בעל סטיות מיניות" אבל גם "אינטלקטואל כושי בעל השכלה רחבה". בשנת 45 עבר רא לשיקאגו, שם ניגן בהרכבי ג'אז-בלוז מובילים, ואף הוביל את תזמורת הסווינג של פלטשר הנדרסון לזמן קצר. אבל לרא היו רעיונות משלו, והוא הקים, בתחילת שנות החמישים, את התזמורת שאותה הנהיג עד יומו האחרון. שניים מהנגנים הראשונים שהצטרפו אליו היו ג'ון גילמור ומרשל אלן. לאחר מותו של רא בשנת  93 המשיך גילמור את דרכו והוביל את התזמורת במשך שנתיים. כשגילמור נפטר ממחלת ריאות, מילא את מקומו מרשל אלן, המוביל את התזמורת עד היום, ויביא אותה להופעה בישראל.

המוסיקה של סאן רא דוחה קטגוריזציה. הוא הקליט בחברה משלו, כדי לשמור על עצמאות וחופש יצירתי. הקלטותיו עד 1960 הראו השפעה חזקה של תזמורות הסווינג, עם נטייה להרמוניות יוצאות דופן. באלבום "בקרו את כדור הארץ" משנת 59 יש רגעים רבים של ג'אז מסורתי נהדר, עם סולואים מצויינים של גילמור, אלן, רא ואחרים. גם האלבומים "הנובים מפלוטוניה" ו- "מלאכים ושדים במשחק" מראים תזמורת ג'אז מצויינת השולטת היטב ברזי הסווינג והביבופ, אך מראה גם נטיות להתרחק ממבנים מוסיקלים מקובלים. שלוש שנים לאחר מכן, באלבומים "צלילים קוסמים לתראפיה נפשית" ו–"צורות אומנות של מימדי מחר" יש כבר הרבה יותר רגעים של מוסיקה אחרת, מעין מסע בין מצרים להארלם דרך גאנה ושהייה ארוכה במאדים. רא מתרחק מהסגנונות השחורים האמריקאים, ומחפש שילובים של מוסיקה אפריקאית עם צלילים קוסמיים אותם ביקש להביא כתרופה לכדור הארץ. התזמורות של רא יכלו לנגן הכל – כל צליל ביקום היה חלק מהרפרטואר שלהן. רא ונגניו חיו במעין קומונה, כשהנגנים מנהלים מכולת שכונתית שנועדה לאפשר להם להרוויח מספיק על מנת להמשיך וליצור ביחד את המוסיקה בה הם מאמינים. הנהגתו של רא לא היתה מוטלת בספק – הוא דרש המון מנגניו והם נענו לו ברצון מתוך הערכה עצומה למנהיגותו, לידיעותיו ולכיוון בו הוליך אותם.

היה לי הכבוד העצום לראיין בטלפון את מנהיגה הנוכחי של הארקסטרה, מרשל אלן בן ה-86, נגן הסקסופון אלט (ככלי מרכזי – כל נגניו של רא מנגנים במספר כלים, וכמובן בכלי הקשה). להלן קטעים נבחרים מהראיון:

הרכבים רבים מתקשים לשרוד שנים מעטות. ההרכב שלכם שורד כהרכב גדול ויצירתי כבר 55 שנים. איך זה קורה?

כשאתה מנגן מוסיקה שיש לה משמעות, מוסיקה מאתגרת שעושה אותך בריא בגוף ובנפש, אתה מתמכר לזה.  אם המוסיקה היא נכונה, ומביאה השראה, אתה רוצה להמשיך לנגן אותה וזה הופך להיות דבר חשוב בחיים שלך, מכיוון שאתה מקבל מהמוסיקה כל כך הרבה.

איך השפיעה עזיבתם של סאן רא וג'ון גילמור על המוסיקה של התזמורת?

כל אחד הוא חלק חשוב בהרכב, וכמובן סאן רא. אחרי ששניהם הלכו הייתי בהלם, מכיוון שהייתי רגיל להיות סיידמן, אבל שאלתי את עצמי אם יש לי את האומץ להמשיך ולקחת על עצמי תפקיד אחר, וגיליתי שיש לי. הבנתי שכמו כל אחד, אני צריך לקחת את הצלילים של החיים, את המקצבים של החיים, ושומר על המוסיקה שתרומם את הנפש.

השמעתי פעם את המוסיקה שלך לסטודנטים, והיא עוררה המון מחלוקת. מדוע זה קורה?

כן, אנשים רגילים לשמוע צלילים מסוימים, ולפעמים קשה לשמוע צלילים חדשים. שומעים צלילים שלא שמעו קודם, ושואלים את עצמם – "מה זה ?". אבל סאן רא לימד לימד אותנו לנגן לא רק את מה שאנחנו יודעים, אלא גם את מה שאנחנו לא יודעים. כשאתה מנגן את מה שאתה לא יודע, אתה מגיע מעבר לידע. הרוח שלך היא המובילה אותך, ולא הידע. ואנשים שמקשיבים עם הרוח שלהם, ולא רק עם מה שהם יודעים, מתחברים לזה מיד. הידע מאוד מוגבל, אומרים לך לנגן צלילים מסוימים בסדר מסויים, אבל יש אינסוף דרכים לנגן את הצלילים האלה, ורק הרוח שלך יכולה לעשות את זה. אנחנו מעונינים כל הזמן להרחיב את הידע, להגיע לצלילים חדשים, כדי לשפר את הבריאות הרוחנית והפיזית שלנו ושל מי ששומע אותנו.

אתה מגיע להופיע באזור המפורסם בקונפליקטים שבו. מה דעתך על כך?

אנחנו יודעים שהמוסיקה, אם מנגנים אותה נכון, יכולה להביא לבריאות, ויכולה לשנות דברים. הויברציות שנוצרות על ידי המוסיקה הנכונה נותנות בריאות לנו ולמאזינים, ואת זה אנחנו רוצים להביא לכל מקום בו אנחנו מופיעים.

לסיום – אתה יכול להסביר את המשמעות של הבגדים היחודיים של התזמורת?

המוסיקה כוללת צלילים, תנועה ומראה. הצבעים משדרים ויברציות מסויימות, בדיוק כמו המוסיקה והריקוד. לכן חשוב לנו לשלב את הבגדים הנכונים ואת הריקודים הנכונים עם הצלילים שאנחנו יוצרים, על מנת להגיע לשלמות שיכולה להיות במוסיקה. במשך כל השנים, אנשים שנחשפו למוסיקה שלנו התחברו לויברציות החיוביות שבה. אומרים על אדם בריא :

"Sound body, sound mind"

קודם כל SOUND!

ואת זה אנחנו מקווים להציג בפניכם."

חזרתי מהופעה בלילה, כמעט לבדי על כביש ת"א – ירושלים, ובמכונית מתנגן האלבום "עיר הקסמים" של "סאן רא והארקסטרא הסולארית" משנת 1965. הקטע הראשון, 27 דקות של רסיסי צלילים שפוזרו בשלמות על פני משטח של שקט, ותיארו לי את עיר הקסמים עליה דיבר סאן רא. היקומים המקבילים והצלילים הקוסמים נמצאו ללא ספק בתת המודע של סאן רא ונגניו. הקסם שבצלילים והעוצמה שבהם הגיעו ללא ספק ממקומות קסומים.

34 תגובות בפוסטהוספת תגובה
  1. ביג לייק!

  2. רק עכשיו אני קולט שסאן נפטר כבר, ושהמופע הוא של ממשכיו.
    עוד גאון שלא הספקתי לראות בחייו

  3. זה הולך להיות מעניין… (:

  4. אחד המוצלחים.
    והנה שיר שלו, שלצערנו עוד אקטואלי…

  5. מעניין מאוד………

  6. 1. תודה על הראיון והפוסט. 2. סאן רע מת. 3. אני בספק אם איהנה בהופעה הזו. 4. תן לי בבקשה 2 כרטיסים כדי שאוכל לבדוק את זה ולראות אם צדקתי או לא. 5. אוכל את הכובע בפרהסיה אם אטעה.

  7. אחלה ניגר!! ;-)

  8. space is the place indeed….

  9. אחלה פוסט, מת להיות שם…

  10. מדהים.

    שרון רז- אני חושב שאתה מפספס את המהות של ההופעה הזאת. מדובר בפיסת הסטוריה, שללא ספק לא תהיה עוד הזדמנות לראות עוד בארץ.
    ממליץ לך לקרוא את הכתבה מדהימה של בן שלו
    http://www.haaretz.co.il/gallery/music/1.1572182#

  11. אייל- תודה. קראתי אתמול. מכבד את העניין אבל זה שזו פיסת היסטוריה לא בהכרח אומר שזה ידבר אליי ושאני יתחבר ויאהב, בגלל זה גם מסקרן אותי, כן להיות.

  12. אשמח לאיזה כרטיס או 2 :)

  13. מצוין !!!

  14. הולכת להיות הופעה מעניינת…

  15. פעם ראשונה שיוצא לי לשמוע את הלהקה אבל אשמח לקפוץ עם החברה לשמוע על מה כל הבאז

  16. הם ממש טובים…תודה על הראיון ועל הכתבה המעולה. נתראה שם

  17. אומנות. נקודה.

  18. ביג אפ! כרטיס יכול לבוא טוב מאוד…

  19. מגיבה מגיבה ולא זוכה. תנו כבר כרטיס :-) מתה לראות את ההופעה הזאת.

  20. המוסיקה, האיש מאחורי והעברת השרביט להמשכיות בלתי-פוסקת – זה הקסם

  21. "כדור הארץ הוא מקום נורא, ולכן בטוח שאני לא מכאן" משוגע? אין הגיוני מזה.
    תודה על הפוסט. לא הכרתי קודם. מסקרן. יש מצב לכרטיס או שניים?

  22. Spicy space זה מה שהם
    אשמח לכרטיס טיסה לחלל!

  23. האיש שאחראי כמעט לכל ההשראה למוזיקה מפינק פלויד ועד מיילס דיויס.
    יהיה כבוד לראות איפה הכל התחיל..

  24. "All you got to do is dream"…
    יום טוב

  25. רשמי את תגובתך כאן…

    • Giddy Up!

  26. i dig

  27. לא איכפת לי לקבל איזה זוג כרטיסים ברגע האחרון. כאילו איכפת לי, אבל לא רוצה להיות גרידי…

  28. נסעתי לכותל כדי לכתוב על פתק "חגיגה ויזואלית ומוזיקלית הכוללת זמרי ליווי, ליצנים נוצצים ורקדנים מחופשים (לחייזרים)", וחזרתי לפה כדי לכתוב על זה. מבטיחה ללבוש הרבה נוצץ.

  29. תודה על הסקירה. עכשיו אני מסוקרנת בטרוף (ואשמח למתנה….)

  30. שירה הרפז זכתה!!!

  31. אומרים לנו שיש מוסיקה אחרת… אם יש מצב לכרטיס הביאוהו לכאן. תודה !

  32. נהדר. קראתי בשקיקה. תודה.

הוספת תגובה

אנא כתב/י את שמך

חובה לכתוב שם

אנא כתב/י כתובת אימייל בתוקף

חובה לכתוב כתובת אימייל

אנא כתב/י את הודעתך

קפה גיברלטר © 2017 כל הזכויות שמורות