גל סתיו | מדריך "אקס פקטור" לשבירת רוחה של צעירה מהפריפריה

תוכניות הראליטי מציפות אותנו מכל כיוון אפשרי: כוכב נולד, הכוכב הבא, האח הגדול, מאסטר שף, הרווק ועוד ועוד. 'אקס פקטור', אחת מתוכניות השירה בז'אנר- שונה מכל היתר. אקס פקטור היא תוכנית ששואפת לעשות את זה בגדול, "כמו באמריקה". זוהי תוכנית נוצצת, שמייצרת פעמיים בשבוע "שואו" ומשודרת בפריים-טיים של ערוץ 2. בהשוואה לתחרויות שירה אחרות, אפשר לומר שהרבה מהשירים שהמתמודדים שרים הם באנגלית, אולי בגלל שמטרת העל של מפיקי התוכנית היא לייצר כמה שיותר גלאם וזוהר, והכי חשוב, ניחוח של חו"ל. בקיצור, תוכנית שירה שמשודרת בישראל עם מתמודדים ישראלים אבל שתראה ותרגיש בדיוק כמו אחותה הגדולה בארה"ב. נשאלת השאלה עד כמה התוכנית הזאת, אם בכלל, מחוברת למרחב הגאוגרפי בה היא משודרת?

לפני שבועיים וחצי צפיתי בתוכנית ועולמי קפא למספר שניות. לא יכולתי להאמין שעברי לידר (שופט ומנטור בתוכנית) הכריז שהמתמודדת עדן בן זקן, שביצעה שיר של ביונסה, היא "מהרחוב", "30 ש"ח", "זמרת אירועים" וש"לא מתאים לה תפאורה של ספרים". לטענתו של לידר, היא צריכה לשיר רק במזרחית ואסור לה לשיר באנגלית. מי שצפה בפרק הבא, ששודר ביום שבת האחרון בוודאי שם לב שהפעם עדן שרה בעברית, בלי רקדנים ובלי השנדלירים שעברי כל כך שנא. עדן הפעם שרה "נקי" אבל בלי טיפה אחת של הברק שבדרך כלל יש לה בעיניים. בקליפ הקצר שמשדרים לפני ההופעה עדן אמרה שאחרי הביקורת בתוכנית האחרונה היא רצתה לפרוש ושזה מה שהיא עושה בדרך כלל- מרימה ידיים. עוד אמרה שהיא הפתיעה את עצמה הפעם בגלל שנשארה בתוכנית כדי להילחם. מסתבר שלהאמין בעצמך זה אינו דבר שמובן מאליו.

עדן היא כנראה אחת המתמודדות המעניינות בתוכנית וללא ספק אחת הפייבוריטיות לזכות בה. נערה יפהפיה בת 19 מקרית שמונה עם קול שיותר גדול מהיכל נוקיה עצמו. בביצוע הראשון שלה בתוכנית במסגרת ההופעות החיות היא שרה כמו כוכבת אמיתית את Listen של ביונסה וגרפה מהקהל באולם קריאות התפעלות ומחיאות כפיים רבות.  אך הבחירה בשיר זה הציבה את עדן בתוך מלכודת: מצד אחד, היא ישרה קו עם רצונו של עברי לידר לאחר שאמר לה שעדיף שלא תשיר באנגלית (כביכול בגלל "המבטא הישראלי הנוראי שלה"). אבל מן הצד השני, היא נכנסה שוב לשבלונה "המזרחית" שרק בה לידר מסוגל לראות אותה- וגם בסיטואציה הזאת היא מפסידה- בגלל שהיא מאבדת את הניחוח של חו"ל שהתוכנית מנסה לייצר והופכת שוב ל"אחרת" בה ובעיקר מקבעת את עצמה שוב במקום אומנותי שהיא לא בטוח ורוצה בו בכלל.

רק לצורך ההשוואה, לתמר פרידמן, מתמודדת נוספת בתוכנית (שרמת השירה שלה באנגלית לבטח לא עולה על זו של בן-זקן) אמר עברי "שיש לה שירה אינטליגנטית" בכדי להרים את רוחה לאחר עוד  ביצוע של שיר לועזי. מה זאת אומרת שירה אינטליגנטית? האם לבצע שיר של הזמרת אדל במקום שיר של ביונסה זהו מדד לאינטילגנציה? או אולי שלתמר פרידמן יש את השם משפחה, צבע העור וצבע השיער הנכון בכדי להחשב כזאת? מה הופך את שירתה של בן-זקן לקלת דעת על פי תפיסתו ואת שירתה של פרידמן לאינטלגנטית? ולא פחות חשוב, מה כל זה מעולל לנשמה של נערה בת 19 כשהיא שומעת ביקורות שכזאת נגדה?

מעבר לפראדוקס המזרחי המוכר כל-כך הזה, שהתמודדה עימו בן- זקן במפגש עם צוות השופטים,  אסור לשכוח שניצבת נערה עם חלומות גדולים וקול גדול ולידר שובר את רוחה שוב ושוב מתוכנית לתוכנית, ולא על רקע מקצועי. וכמובן שהבסיס להצלחה בכזאת תוכנית, הוא דימוי עצמי חיובי.

בתוכנית 'אייל גולן קורא לך' אמר אחד השופטים על משתתפי התוכנית: "ההבדל בין המתמודדים בתוכנית שלנו לבין המתמודדים בתחרויות שירה אחרות הוא שאת החבר'ה שלנו (קרי, המתמודדים המזרחים ששרים בתוכנית) צריך קודם כל ללמד להאמין בעצמם ושמותר להם לחלום". ואכן, עדן בכלל לא מצליחה לעכל את המעמד והדרך שעשתה והיא מספרת על זה זה בתמימות שובת לב.

‏צילום מסך 2014‏.01‏.01 ב‏.7.56.43 PM

מעבר לפרדוקס "הבודד" של הזמר\ת המזרחי\ת (כמו במקרה של עדן) יש כאן פרדוקס רחב יותר שקשור באופן כללי לעולם הראליטי: מצד אחד ישנה נראות מזרחית בולטת בטלוויזיה. אך מצד שני  פעמים רבות  אותה נראות היא נלעגת או מוגכחת כך שלא ברור מה עדיף- חוסר ייצוג בכלל או ייצוג מגמתי ובעייתי. פארדוקס הראליטי מזכיר מאוד את תופעת סרטי הבורקס של שנות ה- 70-80 שהציגו לראשונה על מסך הקולנוע דמויות של מזרחים אך רובם ככולם היו אקסצנטריות ומוגכחות. בדומה לריאליטי גם לבורקס הייתה פופולאריות רבה בקרב קהל מזרחי.

מסתבר שרק ככה זה יכול לעבוד בכיכר החלומות המזרחי של תוכניות הראליטי. אחרי סיפור הסינדרלה של נינט שהגיעה אלינו מקרית גת ופתחה שער לחלומם של נערי ונערות הפריפריה. באותה העונה, ביחד עם נינט, הגיעה גם שירי מימון, שופטת נוספת באקס פקטור. מימון הגיעה לאודישנים של כוכב נולד כנערה מזרחית מהקריות עם שם המשפחה הלא נכון כמדד לאותה "איכות" ושמלה אדומה, קטנה וצמודה. עשר שנים לאחר מכן, היא יושבת כיום כשופטת בתוכנית 'אקס פקטור' ועומדת מולה נערה מקרית שמונה. גם היא עם שם משפחה שמסתבר שאינו מתאים לביצועים באנגלית, רק שאת השמלה האדומה, הקטנה והצמודה החליף האוברול המנומר של עדן. האופן בו שירי מימון לועגת לעדן על לבושה ועל המבטא "הישראלי" שלה בזמן שהיא שרה באנגלית הוא בלתי נתפס, כמו גם הדרך בה היא מחפיצה את עדן ומבקשת ממנה "לעשות סיבוב" כדי להציג לראווה את האוברול הצמוד והמנומר שעל גופה. מדוע כל כך חשוב לשירי מימון ללעוג לגרסה הצעירה של עצמה? מדוע היא מרגישה צורך קיומי להראות את ההתקדמות ה"מולבנת" שלה, שרכשה במשך עשר שנים האחרונות בתעשיה? והאם שירי לא יודעת אי שם עמוק בבטן שאם עברי לידר, הקולגה שלה לצוות המנטורים, היה השופט שלה בכוכב נולד לפני עשור בדיוק הוא היה מקלטג, שופט ועושה לה את אותו העוול בדיוק שהם מעוללים לעדן בן זקן?

kar

המקרה של עדן בן זקן הוא רק אחד מיני רבים בעולם הריאלטי. דוגמא קיצונית היא קריקטורת האבולוצית ההפוכה של משתתפי האח הגדול: מהאדם אל הקוף. קריקטורה שאם היינו בשנות ה- 40 בגרמניה, הייתה בקלות יכולה להשתייך לתעמולה הנאצית (מה שלא הפריע לעורכי תוכנית "הצינור" עם גיא לרר להציגה כאנקדוטה משעשעת). בקריקטורה מוצגת שפרה (זוכת העונה הראשונה) בת האדם האשכנזיה והנכונה. מיד אחריה, בסדר יורד, יש איור של אלירז שדה, דמות מזרחית שמקוטלגת בעגה הטלויזיונית כ"ערס לייט" ולכן הוא מתחיל ללבוש צורה של קוף, אך הוא עדיין קרוב מאוד לדמותו של האדם. משם אנו מגיעים לג'קי מנחם שמוצג כחצי קוף חצי אדם, ובסוף הקוף הנחות ביותר הלוא הוא קותי סבג. כי אלה הם הגברים המזרחים בתוכניות הראליטי- מסתבר שמוצאם מהקוף ואם הם מצליחים להתעלות מעל קופיפיותם, הם נערי השעשועים שלכם. הבעיתיות איננה טמונה בנראות ובכמות הייצוג של מזרחים בתוכניות ריאליטי אלא על האופן הנלעג בו הם מוצגים.

בתוכנית ששודרה ביום שבת האחרון, הגדיל לידר לעשות והכריז שקריירה באנגלית לא תהייה לעדן, אז רצוי שהיא תתחיל להתאמן ולשפר את שירתה בעברית. להלן: תקרת זכוכית. מי שמו להיות האוטוריטה? איך יכולה להיות לו את הפריבילגיה, הזכות או המעמד לקבוע עבור עדן כמה רחוק מותר לה לחלום ולשאוף? ולמה הרשות השניה לא מקימה קול צעקה לנוכח אלימות גזענית ומיזוגנית שכזאת? זאת אלימות, אלימות מהסוג הגרוע והנורא ביותר. אלימות כזאת בשקט ובאופן לא ישיר ממשיכה את ההסללה וההפגרה של בני נוער מזרחים מהפריפריה, שהם כמו עדן בן זקן בדיוק. המסר של לידר ברור, והוא דומה מאוד למסר הכללי העולה מתוכניות הריאלטי כלפי קבוצות של "אחרים" בחברה הישראלית: "אתם נערות ונערי השעשועים שלנו" וזהו הסיכוי היחיד שלכם להופיע בטלויזיה. כי מזרחים בטלויזיה הם השיפוצניקים, זמרי האירועים, הבשלנים והעבריינים, הפרחות והערסים- והם תמיד לשירותכם כדי שחס וחלילה לא ישעמם לכם בפריים טיים. כדי שתוכלו להמשיך לחיות בחברה בה יצרתם מעמדות מבוססי צבע וזה יעבור לכם באופן טבעי. מעולם לא הצבעתי בתוכניות ראליטי ומעולם לא שיתפתי פעולה עם מסחטת הכסף הזאת. עברי לידר הפך את זה לאישי. אתמול לראשונה בחיי סימסתי לעדן בן זקן.

.

השתתף בכתיבה: משה אלפסי

35 תגובות בפוסטהוספת תגובה
  1. מעולה! תודה על פוסט מדויק

    • עברי פידר הוא זמר ויוצר בינוני מאד שללא הפרובוקציות התקשורתיות סביב הנטיות המיניות בתחילת הקריירה שלו כנראה לא היה זוכה לכל כך הרבה תשומת לב

    • עברי לידר החצוף חושב שהוא זמר גדול… אבל הוא כלום !!! במשך כל האקס פקטור, הוא רק העליב והציק לעדן בן זקן שהיא צריכה לשיר בעברית בגלל המבטא שלה , ומה עם רוז פוסטנס? לה היה מבטא איום ונורא , לא מובן כלל .. ובכל זאת נתנו לה לזכות .. כל הזכייה הזו היא שקר אחד גדול , כי מי יכול להצביע לרוז בארץ? כל קרית שמונה וכל הארץ הצביעו לעדן , כך שהמשחק היה מכור מראש , תתביישו לכם אקס פקטור !!!, צריך לדווח לסיימון קאוול על מה שנעשה כאן . ועברי לידר המנופח קיבל את עונשו . הלהקה המלאכותית שהרכיבו לו לא שרדה וכבר התפרקה … בקרוב עדן בן זקן תעשה קריירה מפוארת , ולה יהיו מעריצים יותר מעברי לידר הטווס. מקווה שבעונה הבאה הוא לא ישפוט .. יאללה תעיפו אותו , חתיכת גזען . והשיר של עדן ופורטיס ניצוצות , היה הכי יפה במשך כל עונת האקס פקטור. בהצלחה עדן הבובה המקסימה.

  2. באשר לדברים האלה,
    "מעבר לפרדוקס "הבודד" של הזמר\ת המזרחי\ת (כמו במקרה של עדן) יש כאן פרדוקס רחב יותר שקשור באופן כללי לעולם הראליטי: מצד אחד ישנה נראות מזרחית בולטת בטלוויזיה. אך מצד שני פעמים רבות אותה נראות היא נלעגת או מוגכחת כך שלא ברור מה עדיף- חוסר ייצוג בכלל או ייצוג מגמתי ובעייתי. פארדוקס הראליטי מזכיר מאוד את תופעת סרטי הבורקס של שנות ה- 70-80 שהציגו לראשונה על מסך הקולנוע דמויות של מזרחים אך רובם ככולם היו אקסצנטריות ומוגכחות. בדומה לריאליטי גם לבורקס הייתה פופולאריות רבה בקרב קהל מזרחי" –

    בעיניי, תמיד עדיף שיהיה ייצוג מזרחי – יהיה אשר יהיה – על היעדרו המוחלט. תגידו מה שתגידו, אבל לפחות אנחנו נוכחים, ואת הנוכחות הזו אף אחד כבר לא ייקח לנו.

  3. עדן שרה יפה ויש לה כול נעים לאוזן, הכתבה הזו רק מראה לנו כמה אנשים בתוכנית הזו מנסים ללהחדיר לנו את המוזיקה שלהם בכוח ושהם מזהים מישהו שלא הולך לפי הרצון שלו הם יעשו הכל כדי להכשיל אותו בתרוציים עלובים כמו לא עובר מסך, לא יודע אנגלית וכו, עיברי הגיע הזמן שתיתבגר ותדע לפרגן וגם הגברת שירי מימון .

  4. עדן בן זקן היא חצי אשכנזייה חצי מזרחית אז למה לפי תפיסתך היא בהכרח מייצגת את זמרות מזרחיות? היא לא שרה שום שיר עם זיקה למוזיקה מזרחית והיא יכולה באותה מידה להתפס כאשכנזית

    • היא נראית מזרחית.בגלל זה היא נתפסת כאחת כזאת.

  5. עברי לידר גם כתב את "פרחה במרצדס…"
    אני בטוחה שאם הייתי כותבת שיר שמתחיל במילים "אוחצ'ה במרצדס" או "אשכנזי במרצדס" זה לא היה הופך ללהיט בלשון המעטה.
    ומה שעצוב זה ששרית חדד אימצה את השיר בחום…

  6. מצוין. תודה על הדיוק וההארה.

  7. עברי לידר אדיוט, ממש מטומטם ומחליא איך השפלה בפומבי היא בידור וזריקת עלבונות למתומדדים שעושים את מה שהם עושים רוב הפעמים כי זה סוג של חלום שלהם היא משהו שעובר בלי שאף אחד יגיד משהו. אין לי בעיה עם נשכנות ועם עלבונות פומביות, אבל כשהם מופנים לאנשים שמגיע להם בצדק לא סתם מישהו שרוב הפעמים שם את הלב על השולחן או מנסה לפחות. זה אידיוטי ורקוב והלוואי שכולם היו יכולים לראות את זה. מה צחוקים בזה שאתה יורד על בן אדם ששר גרוע? אני אמור להרגיש טוב אם אני חושב שהוא גרוע ואתה אומר לו משהו בסגנון "תחנה מרכזית בלה בלה שקל שמונים שקל עשרים אולם אירועים" אני אמור להנהן בהסכמה? בולשיט און דאט. חרא בפנים שלך.

  8. אני מסכים ולא מסכים עם הכותבת.
    לא מסכים, כי מפתיע אותי איך לעיתים קפה גיברלטר משחק לתפקידים המתוסרטים מראש, ואיך לעיתים שמים אנשים על כן ומאדירים אותם רק בגלל שהם מדוכאים. עברי לידר בתור הדכאן האשכנזי (ועצוב מאוד), עדן בתור המדוכאת, ההלבשה בהתאם. הזמרת היא טובה, התכנים מחורבנים.

    לטעמי הקלוקל זו סדרת ריאליטי מגעילה, שמנסה לדחוף לנו לגרון תרבות אמריקאית גלובאלית היפר קפיטליסטית. במובן הזה ל״אייל גולן קורא לך״* היה הרבה מה להציע לתרבות שלנו מאשר המקדונלדס הלעוס, הטחון, הרקוב, והמוגש מחדש באריזה נוצצת. (* ראיתי פרק או שתיים).

    התפקידים של המדכא מדוכא נכתבים מראש, ויש כאלה שבשמחה נופלים לנישות האלה בשביל 5 דקות הפרסום העלובות. ואנחנו, בתפקיד הקהל, מותנים פבלובית להריע ולבוז להצגה הזו. גם כותבי הדיאלוגים והבמאים לא מוכנים להפנים דיאלקטיקה אחרת משל אדון ועבד, ולכן הצפיה בשיקוץ הזה ונקיטת צד היא כבר היכנעות לדיאלקטיקה הזו.

    התוכנית הזו היא הדיכוי בעצמו, והצפיה בה היא הפנמת העבדות עצמה.

  9. מאמר מעולה . זה רק מוכיח את הפרובינציאליות הפתאטית של עברי לידר ואת מחסומיו התודעתיים . עדן בן זקן מקריית שמונה יכולה לשיר איפה שבא לה ,כמה שבא לה ובאיזו שפה שמתחשק לה כשהיא תקבע את מידת ההיברידיות של עצמה .עברי לידר ? הוכיח את עצמו כדמות עממית ,סטריאוטיפית ופרובינציאלית שתקוע בשטעטעל הכרתי עמוק .

  10. לא מסכים עם מה שנאמר.

    עדן היא לא שירי מיימון. שירי יודעת אנגלית ותדע לשווק את עצמה גם במקום אחר.
    המבטא שלה גם בסדר כשהיא שרה.

    עדן לא ידעה אפילו את ההבדל בין heart ו hurt . היא חמודה וחביבה אבל נו באמת.. מבחינה שיווקית היא לא תצליח בארה״ב. היא לא יודעת מילה באנגלית אז זה הגיוני…

    • א. איך ניתן להשוות בין זמרת בשלה, מלומדת ומשופשפת לבין נערה צעירה ובוסרית? זה כמו להשוות בין טירון בגיבוש סיירת לבין חייל בצוות בסוף שירות, מהנדס צעיר פעור מול מהנדס עם עשר שנות נסיון או אפילו נהג חדש מול נהג עם עשר שנות כביש.

      ב. מבטא, אנגלית, שיווק, ניהול – אלה דברים שניתן ללמוד או לקנות.

    • אתה עוד תאכל את הכובע – מקש

    • כנראה ששכחת שניתן ללמוד כמעט כל דבר ומי שאינו חולם גם לא מגשים .

  11. מדויק להדהים. בדיוק אותו התהליך של השחורים בארה"ב. ניתן לכם להיות נערי השעשועים שלנו. לא יותר. מידי פעם יהיה לכם איזה פולטיקאי ייצוגי כדי שתשתקו. עד מתי?

  12. בעיניי לאורך כל התוכנית השיפוט של עברי לידר לא ענייני ועמוס בסטיגמות, אפליות ולמרבה הפלא – כמויות של סקסיזם. זה עצוב לגלות משהו כזה על דמות שלכאורה מסמלת ליברליות וחופש. מבחינתי הוא רחוק מלהיות סמל לחיקוי והשראה וזה גילוי עצוב.

  13. מאמר מעניין ואני מסכים עם רובו. הניתוח לגבי לידר ומימון מדויק)
    אבל הכנסת קריקטורת האבולוציה פוגעת בנקודה. אפשר כמובן לראות אותה כגזענית אם מסתכלים עליה מהפריזמה העדתית, אבל למה לעשות את זה? האם קותי סבג או ג'קי מנחם הם מייצגי המזרחיות שאת/ה כל כך גאה לראות בטלוויזיה?
    מותר לשפוט דמות טלוויזיונית בלי קשר למוצאה. ובמקרה של האח הגדול הביקורת היא פחות על האדם ויותר על התכנית ועל בחירות הקהל

  14. אני רציני אין לו קול בשיט אני בספק עם הוא יודע לעשות דו רה מי כמו שצריך הסיבה שהקריירה שלו מצליחה רק כי הקהילה מגבה אותו זה הכל

    בקשר להשוואה של שפרה האדם לאלריז ולג'קי ולקותי נו באמת
    אני לא אחד שראה האח הגדול אבל שפרה היתה אדם משכיל
    אלירז ערס ליט
    ג'קי וקותי אויי ואבוי אפילו לא ידעו להתבטא זה לא קופים?!?!!? נו באמת….

  15. כמו הכותב, גם אני, את הסמס היחיד ששלחתי השנה לאיזושהי תוכנית ריאליטי, שלחתי לעדן בן זקן המדהימה המעולה והמרגשת. אבל הפוסט הזה הוא שוב אינסטינקט ממחוזות הרדיקל האוטומטיים, שעוצם את רוב העין, כדי שאפשר יהיה לטעון טענה נדושה.
    רוב מכריע של מנצחי כוכב נולד הם מזרחיים. רוב מכריע של נבחרת אקס פקטור העונה הם מזרחיים – לדעתי כולם חוץ מהפרידמנית – (או מיעוטים דחויים הרבה יותר). ענבל ביבי המאיימת גם היא לנצח, גם היא מחזיקה "שם לא נכון" אבל היא שרה באחלה אנגלית ואף אחד לא אמר לה כלום. שירי מימון נינט טייב ובועז מעודה יצאו לשיר בחו"ל באנגלית. דווקא ג'קו אייזנברג (אשכנזי!) נמעך לגמרי מהזיכרון הקוקלקטיבי.
    עדן היא ילדה ממחוזות הפרוע, בלי קשר למוצא שלה ואפילו לעיר שלה – גם המתמודד בן גולן הוא מקריית שמונה, ואין טענות כלפיו, נכון? – ילדה של בלגנים על פי עדותה, שעושה עכשיו צעדים מדהימים בסיפור סינדרלה, כזה שסוחף את הכותב, שמתעלם מכך שכיום רק תוכנית ריאליטי יכולה לייצר סיפור כזה. הפער בין איכות השירה המדהימה של עדן למבטא המאוד ישראלי שלה הוא גדול, וזאת עובדה. חלאס עם האינסטינקט הקיפוחי. זה מעייף אפילו בשלב הכותרת

    • אני חולק עליך בנוגע ל"אינסטינקט הקיפוחי". לא מדובר באינסטינקט אלא ברפלקס נרכש (ועדיין מעייף ומשעמם).

  16. עברי לידר עבר זמנו
    הטעם המוזיקלי שלו לא ברור. חבל שאוחצ'ה כמוהו לוקה בגזענות ואפילו אם
    היא קלה.

  17. עברי לידר שמע את עצמו שר פעם באנגלית?
    קצת פחות טוב ממנה.

  18. תודה על כתיבתך, אמנם אני ממש לא סובלת את התחרויות האלה, אך יצא וחלפתי במוצ"ש האחרון על פני הטלויזיה בבית הורי ושמעתי בדיוק את המשפט המופלא הזה יוצא מפיו הנאור של לידר. הזדעזעתי עמוקות ונזכרתי באימרה על אלישע בן אבויא שהיה הורג תלמידי חכמים בכך שהיה נכנס לבית המדרש ואומר "זה יהיה בנאי" "זה יהיה נגר" וכו', וששמעו התלמידים יצאו מבית המדרש לעסוק במלאכות שהורה. (בעיבוד חופשי שלי, כי אני לא ממש זוכרת). לידר הורג חלומות, אבל באופן סלקטיבי.

  19. כתבה שמשקפת את הניכור במעמד המזרחיים.. חברה כולנו יודעים שעם עובדות לא מתווכחים.. עדן בן זקן יש לה גם את הקול המיוחד והחם וגם את הלוק של אקס פקטור.. בהצלחה עדן בן זקן..

  20. עפרה חזה, דנה אינטרנשיונל, ריף כהן, בוגי בלאגן, בלקן ביט בוקס (שלפי השמות אולי אשכנזים, אבל לא בדיוק מנגנים מוזיקה "מערבית"). זה בחמש דקות. כל אלה לא ממש הצליחו בזכות המבטא האריסטוקרטי והמשלב הגבוה באנגלית. מה שמוסיף לאבסורד זה שגם על ההצלחה של TYP, שאני פחות מכיר מהרשומים למעלה, רשום בויקיפדיה "ב-6 בספטמבר 2011 יצא הקליפ לסינגל השני של הלהקה, 20 Seconds. הקליפ המשיך את הקו האמנותי של D.I.S.C.O והוא מתאפיין באווירה "מזרח תיכונית"… אז אני לא רואה כוכב פקטור הבא וכו', אין לי כח אפילו עכשיו לשמוע את עדן, אבל אם עברי לידר התכוון למזרחיות של עדן או למבטא שלה בביקורת שלו, הוא כנראה שופט מהבטן, ומנהל את הקריירה מהראש (שיודע שמזרחיות זה דווקא מה שמקדם ישראלים בחו"ל).

  21. מגוחכים מגוחך מגוחכת מגוחכות

    • עדן פשוט מתוקה ויודעת לשיר תמר אין מה לדבר יש לה קלאס היא מזכירה לי את חווה אלברשטיין היא באה מבית דתי והיא גם מתוקה ביותר

  22. התעצבנתי מהכתבה הזו. שירי פירגנה לעדן עם האוברול. עדן זו שהסיפרה לה כמה עלה ואיפה קנתה. השופטים זרמו עם זה.
    לא ראיתי את הדברים בצורה שתיארת ונראה לי שהשד העדתי התפרץ פה במלוא עוצמתו, מצאת דברים במקום שאינם קיימים. נסה לצפות בפרק שוב מנקודת מבט קצת יותר אוביאקטיבית.

  23. "מעולם לא הצבעתי בתוכניות ראליטי ומעולם לא שיתפתי פעולה עם מסחטת הכסף הזאת. עברי לידר הפך את זה לאישי. אתמול לראשונה בחיי סימסתי לעדן בן זקן."
    צר לי, יקירה, נפלת בדיוק לפח שטמנו לך מפיקי התוכנית, מי שאחראים לכל הרשע והפשע (הם, ולא האוויל עברי לידר שמשמש בובה בידיהם). בשביל להפעיל את מסחטת הכסף מופעלת מסחטת הרגש – ולהפוך את זה לאישי זה בדיוק המנגנון שגורם לה לסחוט את הכסף שלך.
    ההזדהות שלך עם עדן בן-זקן (לא ראיתי את התוכנית. אני בטוח שאם את מזדהה איתה כל הקומפלימנטים באמת מגיעים לה) גרמה גם לכך שלצד התובנות המעניינות במאמר שלך (על פרדוקס הייצוג של מזרחים בריאליטי, שבו המזרחים משמשים כנערי- ונערות שעשועים) יש גם נקודות עיוורות ופספוסים למה שמייצג הריאליטי.
    כל הז'אנר הזה, כולל התוכניות ה"עממיות" יותר (עאלק) שלו כמו "אייל גולן קורא לך" ו"כוכב נולד" – כולו בנוי על המיתוס הקפיטליסטי של הזדמנויות שוות לכולם, של ניצחון בזכות כישרון, ובראש בראשונה – של תחרות שבה אין מקום לכולם וצריך לבחור (בהתבסס, כמובן, על כישרון, שעליו מחליטים ביחד גם "המומחים", כמו בעולם הביורוקרטי-טכנוקרטי שבו אנחנו חיים, וגם "הקהל", כמו בדמוקרטיה – שהמינון ביניהם בעצם נעשה לפי נוסחה סודית שבה שולטים המפיקים הנעלמים).
    כל הז'אנר הזה בנוי על התפיסה ש"צפוף בצמרת" אבל שמי שמגיע לשם מצליח בגדול והופך ל"אחד משלנו" (או בעצם אחד משלהם), כמו נינט טייב, כמו שירי מיימון.
    האם את באמת חושבת שיש הבדל בין תוכנית כמו "אייל גולן קורא לך" לבין התוכנית הזו? הרי הנוסחה הזו, " שאת החבר'ה שלנו צריך קודם כל ללמד להאמין בעצמם ושמותר להם לחלום" – זו הנוסחה המשותפת לתוכניות הריאליטי כולן. ללמד אנשים לחלום. וכך מלמדים אנשים לחלום – על-ידי זה שבוחרים קומץ קטן מתוכם ונותנים להם להצליח בגדול. אקס פקטור לא שונה מ'אייל גולן קורא לך' או מ'כוכב נולד', או לצורך העניין – מהאח הגדול (שבה הכישרון הנבחן הוא כישרון מסוג אחר). כל התוכניות האלה גם מבוססות על העצמה של מתחים חברתיים בשביל הצלחה ברייטינג, אם בצורה יותר מפורשת כמו ב'אח הגדול' שבכוונה מנסה לעודד קונפליקטים בין-עדתיים, בין-מגדריים, בין-דתיים/לאומים ואחרים, ואם בצורה יותר מתוחכמת כמו ב'כוכב נולד' וב'אקס פקטור', שעושה את זה באמצעות בחירת תמהיל של מתמודדים מטייפקאסטים שונים – 'הבחורה הפלפלית מהפריפריה', 'הבחור המתוק מהמשפחה ההרוסה', 'הבחורה מהמשפחה הדתית שחזרה בשאלה אבל משפחתה עוד תומכת בה', 'המושבניק החייל' וכו' וכו' – ובאמצעות ייצור קונפליקטים "אישיים" כאילו בינם לבין שופטים מסויימים.
    בהצלחה לעדן בן-זקן בתוכנית, ובהצלחה לך שלא תתפתי שוב למסחטת הכסף.

    • ניתוח קולע ביותר. יש כאן שני גורמים שמזינים אחד את השני (אבל רק אחד מהם עושה מזה הרבה כסף) – מצד אחד תוכניות הריאליטי שככל שמדברים עליהם יותר כך יש להן יותר רייטינג ומצד שני אנשים שיש להם צורך להיתפס לפרובוקציות שתוכניות כאלה מספקות.
      מי שנזעק להגן באינטרנט על מתמודד/ת כלשהו בתוכנויות האלה עושה להן שירות גדול. רוב הסיכויים שעכשיו עוד כמה קוראים יצפו בכמה דקות מהתוכנית כדי לראות על מה המהומה. אני חושד שהתוכניות אף הן מספקות שירות ללוחמי הצדק החברתי הוירטואלי. הן מספקות רגעים שאפשר לדוש בהם ולפרשן אותן בלי צורף בעומק מיוחד או באיסוף נתונים. בסך הכל אני מתרשם ששני הצדדים מרוצים מהחוזה הבלתי כתוב ביניהם.

  24. לא קצת הגזמת?! כולה העביר ביקורת…
    בתור אדם עם שמיעה מוזיקלית כניראה עברייודע מה הוא אומר ואת לא חייבת להסכים… ואי אפשר להכניס את הפן העדתי כל פעם…די בואו נשחרר! אנחנו ישראלים וזהו זה! להשוות בינה לבין תמר?! זה שני סיגנונות שונים וזהו נגמר העניין…די להכניס את הקיפוח בכל מקום…גם אותי מקפחים ואתם יודעים מה אני ממש לא מתלוננת!

  25. לפני שנה-שנתיים לידר עשה קאבר לשיר i kissed a girl and i liked it של קייטי פרי, בביצוע עילג, לא אינטליגנטי, עם מבטא ישראלי נוראי (בכלל לא מקסים) ובגדול – גרוע. אפילו בלי לדעת את הפרט הזה עליו הייתי מסכימה עם כל מילה במאמר הזה. ועדיין, לא יכולתי להתעלם מצלילי קולו החורקים כשביטא את המילים cherry chapstick כמו cherry chopstick. מאוד לא אינטליגנטי.

  26. אני מכיר את הנושא מקרוב. קרוב מאוד.

    רוז פוסטנס זכתה בגלל שבחרו בה יותר אנשים. זה נכון. אבל מה. נשאלת השאלה. מי בחר בה. האם ישראלים ? אכן. היו ישראלים. בעיקר מהקהילה הלהטבית בישראל. אבל לא בגללם זכתה רוז. אלא בגלל 90 מיליון פיליפינים ברחבי העולם שנרתמו למאמץ לאחר שהוקמו אתרים מיוחדים המסבירים ומעודדים את הפיליפינים לבחור בה ללא תשלום.
    ואכן רבים מהפיליפינים בחרו בה מתוך פטריוטיות לשמה. משיטוט אקראי באינטנרנט אפשר היה להבחין בתשוקה ובלהט של הפיליפינים. כך שלא אתפלא שהפער בין רוז לעדן היה ענק ולא מוסבר ושלדעתי לא פורסם מחמת המבוכה.
    וזאת הפשלה שאקס פקטור לא התמודדו עמה. לעדן בן זקן לא היה סיכוי לנצח את שיטת התחרות המאפשרת זכות בחירה מחוץ לישראל.

הוספת תגובה

אנא כתב/י את שמך

חובה לכתוב שם

אנא כתב/י כתובת אימייל בתוקף

חובה לכתוב כתובת אימייל

אנא כתב/י את הודעתך

קפה גיברלטר © 2017 כל הזכויות שמורות