אג׳נדה | תשתחרר, צוחקים עליך: למה הסרטונים של פרס ובנט גורמים לי לבכות

מיכל בן גיגי

מישהו צריך לומר את זה: אין פוליטיקאים מצחיקים. הסבירות שמי מחברי הכנסת יסגל לעצמו את היכולת ההכרחית לקבל ביקורת, ואז יגזור מתוכה את היכולת לעשות שימוש מושכל בהומור עצמי הופכת לכמעט אפסית כשמעמידים אותה במבחן התוצאה. לא, מערכון פסודו-סחבקי של ביבי עם מריאנו המחקה אותו ב"ארץ נהדרת" לא יכול להתהדר בנוצות החתרנות שלא לו; גם לא כל ראיון כאילו-נשכני-יותר-לקקני של פוליטקיאי כזה או אחר ב"מצב האומה", שאולי מחלץ כמה צחוקים מוקלטים מהקהל וחיוך נבוך מהמרואיין, אבל לא מחולל שינוי משמעותי ביחסי הכוחות בין הפוליטיקאים לבינינו, שתמיד יוצאים נפסדים במשוואה.

אבל לפעמים הם מנסים בכוח, והבדיחה היא עלינו. השבוע השתחררו לרשת שני סרטונים כאילו-מצחיקים כאלה. הסרטון שמלווה את פרס עם סיום הקדנציה שלו, וסרטון שנה טובה שהעלה נפתלי בנט לפייסבוק.  ההומור הלבן והשבע שמפגינים פרס ובנט, כל אחד בסרטון משלו, מדגים את הטרגדיה שבהומור פוליטיקאי הזה – בזחיחות יהירה ומתנשאת הם לועגים לכל מי שאינו מחזיק בפריבילגיה של להיות גבר לבן ומדושן עונג ובטחון כלכלי כמותם, ועוטפים את הכל בעטיפת המתנה הזולה של ההסתחבקות המזויפת עם העם, שיותר משהיא נחלתם של בעלי הפריבילגיות הגדולות ביותר, היא בבחינת לעג לרש.

תמונה פרס

בורדייה מצביע על מספר סוגים של משאבים שקיימים בחברה, וההבנה שלהם רלוונטית לניתוח ראוי של הלעגנות הפריבילגית של פרס ובנט: האחד, הון תרבותי (יכולת השליטה של האדם על המשאבים התרבותיים המשמעותיים לחברה, למשל כישורים, מיומנויות, השכלה וידע); השני, הון חברתי (הקשרים החברתיים שלו); השלישי, הון סימבולי (היוקרה החברתית, הפרסטיז'ה של האדם – פועל יוצא של הון תרבותי וחברתי) והרביעי, הון כלכלי (כסף ומשאבים).

מובן וידוע לכל שמי שמחזיק בתפקיד שר הכלכלה בממשלה מחזיק גם ביד רמה בארבעה הנ"ל, ושמתוכם, וגם מעצם היותו גבר לבן, נגזרות הפריבילגיות שלו. בנט, אם כן, עונד אותן בגאון בסרטון בו הוא מברך את עמישראל לקראת השנה החדשה ומאחל לו שנה טובה ומתוקה. את זאת הוא עושה באמצעות לירן "חולצה אפורה", מי שעד לא מזמן היה ניצב עקשן בכל כתבת חוץ בחדשות וכעת נמצא בלב משרדו של בנט על תקן הרפרנס האקטואלי. לירן, מזרחי בהגדרה, מופיע מיד לאחר הפתיח לסרטון (אותו כינה בנט “שנה טובה מנפתלי חולצה אפורה”) ומאחל שנה טובה מלב הכנסת, כמו היה בנט עצמו, ואילו בנט מדדה מאחוריו בכמיהה נואשת להקלע לעין המצלמה. היפוך התפקידים הזה טומן בחובו הרבה יותר מאשר גיחי-גיחי קל: בליהוקו את לירן, בנט מבזה את לירן על היותו חסר את ההון התרבותי והחברתי שזה האחרון מחזיק; הוא לועג לו על היותו חסר פריבילגיות, על היותו אדם שלעולם לא יגיע למשרה בכירה ולבטחון הכלכלי שמחזיקים גברים לבנים מעצם היותם כאלה.

וזה הרי מה שמצחיק – אנחנו צוחקים על זה שההיררכיה החברתית לא באמת עומדת להתחלף מתישהו בזמן הקרוב. אנחנו צוחקים ומאשררים את שיטת הקסטות שהיא החברה הישראלית. אנחנו צוחקים כי בנט לעולם לא באמת יהיה לירן חולצה אפורה, ולירן חולצה אפורה בחיים לא יהיה נפתלי בנט. הם נולדו למעמדות שונים ולסיפורי חיים שונים ולהון – תרבותי, חברתי, סימבולי וכלכלי שונים. בן המלך והעני.

וכמה מצחיק זה לראות את האליטה מתחלפת עם העמחה ומאמצת לחיקה את המאפיינים הסימבוליים של האחרונה, ככה בשביל הקטע, לסרטון של כמה דקות, בעוד העמחה ממשיכה להיות, וובכן, עמחה: קוראים לפרקטיקה הזו "קטע אירוני ומודע לעצמו", והיא נחלתם של בעלי הפריבילגיות הגדולות ביותר – הפריבילגיות השקופות, האמורפיות, אלו שלא ניתן לעשות להם רדוקציה ל"ערס" או ל"פרחה" וכל בחירה שלהם לעד תהיה מודעת ואירונית לניגוד המתבקש בין מה ש"ראוי" לבין מה שלא. “אירוני ומודע לעצמו" היא פריבילגיה כשלעצמה, והיא מאפשרת למי שמחזיק בזכויות יתר ללעוג למי שלא, תוך האדרה עצמית מובהקת ועתירה בבוז.

הדבר צורם במיוחד לאור התמונות האחרונות של בנט משבח את החינוך המקצועי, כאילו לא מדובר בחוד החנית של המדיניות המסלילה והגזענית של הממשלה כלפי אוכלוסיות מזרחיות באופן גורף, כדי שאלו יהוו את הפרולטריון שיועדו להיות, והאליטה הלבנה והמתוקצבת תוכל להמשיך להתקיים באין מפריע. לא מופרך להסיק שלירן "חולצה אפורה" הוא תוצר של הסללה כזו; למעשה, מופרך יותר יהיה לחשוב שלמד ב"תלמה ילין".

במקביל לסרטון הזה של בנט יצא גם הסרטון של פרס, שמציג אותו מתנסה במיני עבודות 'נמוכות' בניסיון למצוא תעסוקה אחרי הפנסיה. גם כאן, הבדיחה היא עלינו. כמה שנון שמי שכיהן בעבר כנשיא המדינה יעבוד בעבודה בשכר מינימום כמתדלק או כקופאי; וכמה מצחיק זה לראות את הקונטרסט בין מי שמחזיק בהון תרבותי, חברתי, כלכלי וסימבולי לבין מי שחסר את כל אלו רק משום שלא נולדו בצבע ה”נכון”. כמה עצוב לראות עובדי קבלן קשישים, בגילו של פרס ממש, מציעים שישיית מים במבצע בקופה. כמה עצוב זה שהניגוד בינם לבין פרס – ניגוד שכתוב בדברי הימים של מדינת ישראל ממש, הופך לחומר גלם לבדיחות על פערי מעמד, ולא כרקע העובדתי בכתב האישום נגד מי שלקח חלק כל חייו בליצור אותם.

נראה שתום מהגר צודק כשהוא כותב: "זהו אחד הביטויים המובהקים של משטר הפריבילגיות: מהימין של המתנחלים מעבר לקו הירוק ועד מפגיני השמאל "הרדיקלי" והסרבנים – זכויות היתר של אשכנזים חוצות, כחוט השני, את כל המחנות." גם שני הסרטונים שיצאו השבוע מראים שמבנט ועד פרס – הבדיחה היא עלינו.

בנט חולצה אפורה

10 תגובות בפוסטהוספת תגובה
  1. את יודעת מה באמת עצוב? לפני כ 11 שנה התוודעתי ל"שיח המזרחי הרדיקלי", או איך שלא תקראי לזה, ומאז ועד היום שום דבר לא התחדש ב"שיח" הזה – "גבר-לבן-פרבילגי…"
    הטרחנות, הנוסחתיות והשעמום שמתלווה להן מזכירים לי בעיקר שיחות עם נערים בברית הנוער הקומוניסטי בסוף שנות השמונים. הם נשמעו כמו תקליטים שבורים של ההורים האידיאולוגיים שלהם שהוקלטו עשרים שנה לפני כן.
    וכמובן, כמי שמשמרת את הז'אנר, גם את היית חייבת להכניס התצהרה מתלהמת ומנותקת מהמציאות על "משרה בכירה ו..בטחון הכלכלי שמחזיקים גברים לבנים מעצם היותם כאלה" . כי נמרודי, תשובה, רקנאטי ורומה אפרתי הם כידוע גברים לבנים, נכון? או שאולי עדיף להעמיד פנים שהם לא קיימים כי הם מקלקלים את התזה.

    • למה שהשיח ישתנה אם זה עדיין נכון? והסרטונים הנוראיים האלה הם דוגמה מוחשית לכך.

      • גיא -קודם כל הבאתי דוגמאות שמפריכות את התזה לפיה מוקדי ההון והכוח שמורים ל"גברים לבנים פרבילגיים". שנית, גם אם עצם הטענות נגד מציאות כלשהי הינן נכונות עדיין יש ציפייה שמי שמפרסם טקסט יחדש במשהו – שיטות פעולה, הצבעה על מימד נוסף של התופעה וכדומה אלא שזה לא מה שקורה כאן.

    • אז כנראה שלי יש את הפריוולגיה לצחוק על התגובה השלך בבחינת "כשל הכללה חפוזה".

    • יובל אפילו לא הייתי הולך למקומות כמו תשובה נמרודי ושות'.
      בתור אשכנזי שגדל בפריפריה אני מוצא המון הקבלות בין המצב שלי למצב המתואר של המזרחים. ההבדל הוא שהפריפריה נשלטת על ידי מזרחים באופן מובהק, לך תמצא עבודה בעיריות שהיא לא עבודה בנקיון או אפילו במפעלים עבודה שמשלמת מעל מינימום אם אתה אשכנזי או רוסי.
      גדלתי במערכת חינוך דפוקה שעודדה אותי לא לעשות כלום עם עצמי, אחרי שנה וחצי של שיפור בגרויות ופסיכומטרי הלכתי ללמוד כלכלה באונ' תל אביב בצפייה שאוכל לחזור לבית שאן ולבנות פה בית עם חברתי, יפתיע מישהו שאומר שלא הצלחתי אפילו להגיע למצב של להגיע לראיונות עבודה? הכל כבר תפור לאנשי החונטה המזרחית בפריפריה.
      בצער רב אני מחפש דירה בתל אביב הלבנבנה.

      ומסכים איתך לגמרי שהשיח הזה נשמע כמו תקליט שבור.

  2. אז ככה קוראים לז'אנר הזה "שיח מזרחי רדיקלי"? טוב לדעת.
    מכירה את הפתגם "הפוסל במומו פוסל"? ואני לא מתכוון ל"מומו" או "מומי" :-)
    את מדברת על התנשאות, האם קראת את הסגנון המילולי בו בחרת להתנסח?
    האין הוא מתנשא (שלא לומר פלצני)? האם מזרחיים, חומים, חסרי הון תרבותי, מוסללים, מסוגלים לקרוא את שכתבת ולהבין?
    מדוע את בוחרת להתנסח כך? בשלל מלים לועזיות אקדמאיות, שגם אשכנזי, לבן, פריבילגי, בעל הון תרבותי, שכמותי צריך לעשות מאמץ בכדי להבינן?
    האם זה על מנתלפצות על רגשי נחיתות? האם לא הגיע הזמן להיפרד מהם לשלום ולקבל את עצמך כמו שאת?
    אם אשכנזים אמרו לך שאת נחותה מהם, האם זאת סיבה לקבל זאת?
    אם החרדים האשכנזים מתנשאים על הספרדים, האם הספרדים צריכים בכלל לשים עליהם? סבתי גדלה בעיר העתיקה שם היא היתה אשכנזית ולא ס"ט (ספרדיה טהורה). בעיר העתיקה, הס"טים היו המיוחסים והאשכנזים היו הנחותים.

    לא נמאס מהשיח הזה? של ה"עשו לי שתו לי"? אני נגד גזענות, אני בעד אפליה מתקנת לנשים, לערבים ולמזרחיים, אבל אני לא יכול לסבול את הבכיינות הזאת.

    היו אתי בחטיבת הביניים בנהריה, ילדים מזרחיים מאד חכמים. כשהגיעה העת לבחור מגמה, הצעתי להם את שהציעו לי הורי – ללכת למגמה ריאלית פיזיקאלית ואף הסברתי להם מדוע. את יודעת מה הם אמרו? שהם רוצים אלקטרוניקה, כי זה מקצוע. גם לי , האשכנזי, ניסו למכור מגמה מקצועית, אבל בניגוד אליהם, לא הייתי מוכן לשמוע על השטויות האלה. דרך אגב, היו גם אשכנזים שבחרו במגמות המקצועיות.

    האם העובדה שהמנטליות המזרחית מעדיפה מקצוע על פני השכלה גבוהה היא אכן תוצר של הסללה? לא יודע… מה זה בכלל הסללה? מאיפה הקרצת את המלה הזאת?

    זהו… סיימתי.
    אתם יכולים להוציא את האבנים ולסקול כראות נפשכם. הבנתי כבר איך הולכים פה העניינים.
    תהנו, סיפקתי לכם הרבה תחמושת. :-)

  3. עוד משהו, כי שכחתי…
    הסרטון של פרס מעצבן אותי בעיקר מפני שהוא על חשבוננו.
    זה סרטון שהפקתו עלתה להערכתי מאות אלפי שקלים אם לא מליונים, הכל על חשבוננו, רק כדי שהאדון יוכל להראות כמה הוא "קול".
    הסרטון של בנט בעיקר חסר טעם.

    מה לעשות לפוליטיקאים באמת אין חוש הומור.

    מה קורה עם האבנים?
    יאללה, לסקול!

  4. מיכל, בואי נגיד את זה הפוך: נראה לך שפרס ובנט אמפטיים ולא אטומים כלפי עניים אשכנזים?
    לא צפיתי בסרטונים כי ידעתי שהם לא יצחיקו אותי. היה ברור שלא על עצמם הם יצחקו.

  5. הערת אגב, לירן חולצה אפורה אשכנזי שלמד באחד מבתי הספר הטובים בחיפה.

  6. לירן חולצה אפורה אשכנזי, בן להורים ממעמד בינוני + ולמד באחד מבתי הספר הטובים במדינה. על זה נראה לי שאת חייבת התנצלות ותיקון אם יש לך איזושהי אתיקה.

    הבנתי את עיקרי המאמר שלך, יש בזה אמת אבל החוויה שלי בתור אשכנזי בפריפריה היא זהה לחלוטין, גם אני עברתי הסללה. רק ההבדל היחידי הוא שהתווספה לחוויה שלי גם מכות מבני עדות המזרח.
    אולי האשכנזים שנמצאים בין חדרה לגדרה או בקיבוצים הם הקבוצה השולטת, אבל האשכנזים בפריפריה הם מדוכאים על ידי המדוכאים בעצמם. וזאת שרשרת המזון על רגל אחת.

הוספת תגובה

אנא כתב/י את שמך

חובה לכתוב שם

אנא כתב/י כתובת אימייל בתוקף

חובה לכתוב כתובת אימייל

אנא כתב/י את הודעתך

קפה גיברלטר © 2017 כל הזכויות שמורות