אני עדי סדקה, ילדת פלא מזרחית

עדי סדקה

Mel – Hopper's Hands

כשהייתי קטנה, בהיותי ילדה או נערה מתבגרת בטבעון, מצאתי את עצמי מנסה בכל הכוח להעלים את שם המשפחה שלי.  בתוך מעוז האשכנזיות שקיים בישוב הקטן שגדלתי בו בצפון, הרגשתי, מבלי אפילו להבין באותם ימים שזה מה שאני מרגישה, שעדיף לי לא להודות בהיותי מזרחית.

הצעד הראשון בהסתרה הזו היה לנסות לא להגיד את שם המשפחה שלי בקול רם, אם לא הייתי מוכרחה. לעיתים זה הצליח. אבל כמעט תמיד היה מתגלה שם המשפחה שלי ובסוף, לא משנה איזו מסגרת חברתית בחיי נבחן – כולם קראו לי ״סדקה״.

השם הפרטי שלי הצטמצם לכדי מילה בתעודת זהות ותו לא.

בתיכון, החברים של אחי הגדול – שגם הוא היה ״סדקה״ ולא נקרא בידי אף אחד בשמו הפרטי, נדב – קראו לי ״סדקה הקטנה״. גם אחרי שעזבתי את טבעון, והלכתי לגרעין ולצבא ועברתי לתל אביב, גם אז כולם מסביב התעקשו – אני ״סדקה״. כיום, אני נושאת את השם סדקה על כל צורותיו – סדקוש, סדק, סידקית, סודוקו.

השם הפרטי שלי – עדי – נשאר רק בפיהם של בני משפחתי (הנושאים את אותו שם המשפחה כמוני) ואולי שניים-שלושה חברים.

חבריי וחברותיי לכיתה, שגדלו איתי בטבעון, יכעסו עליי מאוד אם ישמעו שאני טוענת שגם בטבעון יש אפליה על רקע עדתי. הם בטח יגידו לי שאני מחפשת את זה בכוח. שבטבעון לאף אחד לא אכפת מאיפה באת. אבל כשמדובר על לאן אתה הולך, ובכן, שם ניתן לראות את ההבדל.

טבעון מתחלקת לשני אזורים ברורים. מצד שמאל של צומת טבעון (אם אתה מגיע מכיוון תל אביב) יש את קריית עמל. קריית עמל לוכדת בתוכה את הרחובות הציוניים יותר של טבעון – אלכסנדר זייד, משה שרת, יגאל אלון, יצחק רבין וחנה סנש. אנשים ש״שמם״ הולך לפניהם.

מצד ימין של הצומת נמצאת קריית טבעון הישנה ובסופה השכונה החדשה (יחסית) – רמת טבעון. החלקים האלו נושאים שמות של פרחים וצמחים בלבד.

אני גדלתי כל שנות ילדותי והתבגרותי ברחוב קטן במעלה גבעה שנקרא רחוב הוורדים. רחוב הוורדים הוא רחוב שנכלל בתוך שכונה שנקראת שכונת הגפן. מרבית האנשים שגרים בשכונת הגפן הם מזרחים. ישנם כמובן כמה יוצאים מן הכלל, כפי שישנן כמה משפחות מזרחיות שגרות בחלקים אחרים של טבעון. אבל בסופו של דבר מספר המשפחות המזרחיות בשכונת הגפן מביס את מספר המשפחות האשכנזיות.

כשהיו שואלים אותי מאיפה אני, אמרתי שאני גרה ליד רמת טבעון. לא רציתי להגיד ״סדקה״ ולא רציתי להגיד שאני מרחוב הוורדים. רציתי בכל מאודי להיות כמו הילדים האשכנזיים ממרכז טבעון או מקרית עמל. מעין ילדי פלא כאלה שתמיד נמצאים במרכז תשומת הלב. אז רציתי להיות כמוהם, אבל ללא הועיל. הייתי סדקה.

בכיתה יא הגיע המסע לפולין ולי היה ברור שאני יוצאת אליו. אפילו שלא היה לי אף קרוב משפחה, וגם לא רחוק משפחה, שהיו בשואה או נרצחו בשואה או אפילו ברחו רגע לפני.
כן יש לי בני משפחה, בינהם גם אבא שלי, שנאלצו לברוח מסוריה באמצע הלילה במסע מפחיד ומסכן חיים. אבל את הסיפור הזה לא הוקרתי באותם הימים, ורק רציתי לנסוע לראות את מסילת הרכבת בבירקנאו. אז עבדתי קיץ שלם בבייביסיטר וגינון וצביעת קירות כדי לחסוך מספיק כסף ולהיות כמו כולם. והצלחתי.

כשהגענו לאושוויץ כל חבריי וחברותיי למסע, בלי יוצא מן הכלל, נעמדו במעגל להקראת שמות בני המשפחה שלהם שנרצחו בשואה. המורה המלווה של המסע דחפה מצלמת וידיאו לידיים שלי ואמרה לי: ״בגלל שאת היחידה שלה אין בני משפחה שנרצחו בשואה, את צריכה לצלם את הטקס״. נעמדתי במרכז המעגל הבוכה כמו גולם וצילמתי בשתיקה. הרגשתי מנותקת לחלוטין מהסיטואציה.

אני נזכרת ברגע הזה לא מעט, גם היום, כמעט חמש עשרה שנה אחרי. אני נזכרת בו וחושבת על המקום שלי במרחב, מטבעון ועד לאושוויץ. על המקומות הפיזיים שאני ומזרחים אחרים מרוכזים בהם, ובמיוחד על אלו שלא – בשכונות הטובות של טבעון או כחלק מהמעגל באושוויץ. אני חושבת גם על המקום הסימבולי שמותר לנו לתפוס במרחב עם השם שלנו. על אלו שתופסים מקום של שני שמות – שם פרטי ושם משפחה, ובמקביל על ילדים שמעדיפים להיות רק שם פרטי או משפחות שלמות שמצומצמות לשם משפחה אחד. בלי לטרוח להבדיל בין ישויות שונות שעשויות לתפוס מקום.

אני חושבת על זה ותובעת לעצמי את המקום שלי. אני עדי סדקה, ילדת פלא מזרחית.


27 תגובות בפוסטהוספת תגובה
  1. קראתי את שכתבת, ועם רגשות אי אפשר להתווכח.
    אין לי ספק שהיתה אפליה נגד מזרחיים בשנות ה70, 80 וה90, ויתכן שיש גם היום.
    אין לי ספק שכיום קיימת גם מגמה הפוכה. אני סבלתי מאפליה נגד אשכנזים בצה"ל – בתורנויות המטבח, באפסנאות (עד שבעצמי הפכתי לקצין תחזוקה) ואף זכיתי להערה גזענית באופן אישי: "קת"ח לא יכול להיות אשכנזי, הוא צריך להיות ערס". את זה אמרו לי מזרחיים, למען הסר ספק.

    אני לא משווה ולו במעט בין האפליה שאני עברתי לבין מה שאת עברת כל החיים, אצלי זה היה נקודתי ורק בצבא, ואצל מזרחיים זה לאורך כל החיים, אבל להערכתי יש היפוך מגמה והאפליה נגד אשכנזים רק תלך ותגדל.

    אני אישית נגד אפליה באשר היא, ללא הבדל דת גזע ומין.

    עוד נקודה אחת אליה אני מבקש להתייחס היא עניין השם. שם משפחתי הוא גרי. זה שם אשכנזי למהדרין עם ניחוח אנגלו-סקסי, למרות שבמקור הוא קיצור של שם הונגרי שאף אחד לא הצליח להגות בארץ בשנות ה50… לאורך שנים קראו לי "גרי" ולא אסף. עד היום אנשים שואלים אם השם שלי הפרטי הוא גרי או אסף ואז קוראים לי גרי…
    אני מאד מבין למה זה מעצבן אותך, גם אני לא אוהב שקוראים לי בשם משפחתי, אבל אני לא חושב שזה קשור לגזענות, אלא אך ורק להיות של השם יוצא דופן. דרך אגב, בכתה שלי היו שלושה אמירים, אז לאף אחד מהם לא קראו בשמו הפרטי, אלא לכל אחד קראו בשם המשפחה… בקיצור, אני מקבל את רוב מה שכתבת, לגבי שם המשפחה אני חושב שזה לא קשור.

    דרך אגב, אני מקווה מאד שאת אכן מאמינה שאת ילדת פלא, ולא אומרת זאת מתוך נסיון לשכנוע עצמי.

    כואב לי על מזרחיים שמתבטלים בפני אשכנזים.

    הפספוס הכי בולט לטעמי הוא דוקא במגזר הדתי/חרדי, שמקבל את העליונות של החרדים האשכנזיים (זה גם מגזר בו הגזענות העדתית חיה ובועטת) ומיישר אתם קו – עם הקיצוניות שלהם, במקום להכתיב את הקו בעצמו, את הקו המתון והמכיל של עדות המזרח. לפני 30, ו40 שנה, מזרחיים לא היו הולכים בלבוש חרדי אשכנזי, היום ישנם רבים כאלה. זה עצוב.

    בכל הקשור לדת, אני מעדיף את המתינות המזרחית על פני הקיצוניות האשכנזית.

    • לטעון לגזענות הפוכה זאת גזענות ישירה

      • הקונספט הזה מאד עיצבן אותי ולא הצלחתי לשים את האצבע למה, ואז נפל לי האסימון… השארו עמי :-)

        על פי הרעיון המועלה בסרטון היו-טיוב שצרפת, גזענות מטעם מגזר שסובל או סבל בעבר מגזענות, היא בטלה בשישים, לגיטימית, וכל מי שיוצא נגדה הוא גזען בעצמו.

        רעיון נחמד, לא?

        ובכן, אני רוצה לספר לכם על עם עתיק, שלפי הערכות שונות קיים כמה אלפי שנים (ההערכות לגבי מספר האלפים המדויק משתנות, אבל אין חולק שמדובר באלפי שנים).

        העם הזה סבל מגזענות כל כך הרבה שנים, אז שהמציאו לסוג הגזענות הזה שם משלו.
        לפני כמה עשורים, עלה בידי העם הזה להקים מדינה. עתה העם הזה, שסבל מגזענות בעבר, ועדיין סובל מגזענות, גם בהווה, מתנהג בגזענות כלפי עמים אחרים.
        היות ובעם שסבל מגזענות עסקינן, והיות שהעם הזה עודנו סובל מגזענות, הרי שגזענותו שלו בטלה בשישים ואין להתיחס אליה כלל וכלל.

        האם זה מצלצל מוכר או שעדיין לא?
        למי שעוד לא נפל האסימון, אני מדבר על עם ישראל. ע"פ הטיעון הנ"ל, מותר ליהודים להיות גזענים, כי הרי כעם אנחנו סובלים מגזענות אלפי שנים. ואפשר לשכלל אותו עוד קצת: מבין הקבוצות הטועמות מגזענותנו, נמצאת קבוצה ספיציפית – הערבים, שהם צאצאים של ערבים שנהגו בגזענות כלפי יהודים בתוך שטחי מדינת ישראל של היום ושל ערבים שנהגו בגזענות כלפי יהודים במדינות ערב, לכן זה אך הגיוני שננהג כלפיהם בגזענות בחזרה.

        אפשר להפליג עם הטיעון הזה רחוק רחוק, אל מחוזות הפשיזם. טיעון יפה!

        גזענות זו גזענות, באשר היא.
        גזענות של ציבור אחד כלפי ציבור אחר, אינה מכשירה או מצדיקה גזענות נגדית.

        כל האמור לעיל אינו בא לזלזל או להמעיט בסבלם של בני עדות המזרח לנוכח האפליה העדתית שהיתה (ולצערי במקרים רבים עודנה) מנת חלקם. יש למגר את האפליה הזאת ללא ספק. יש למגר אפליה באשר היא.

        • אפליה של נשים, של שחורים בארצות הברית, של מזרחים בארץ מתקיימת על רצף היסטורי, היא ממוסדת, היא מעוגנת ביחסים של כוח ושליטה, של מעמד. לא ניתן למגר אותה בקלות, מאחר והיא מחייבת שינוי תודעתי אצל המדוכא והמדכא, מחייבת ויתור על פריבילגיות, מחייבת שינויים מבניים בחברה. להשוות את זה להערות גזעניות שספגת בפלוגת תחזוקה, שרוב חייליה היו, כמה צפוי, ממוצא מזרחי ?
          פשוט אין לך מושג מהי אפליה ומהי גזענות

          • ראה/י את התגובה שלי לל' (מה הקטע עם האנונימיות?).
            ערביי ישראל טוענים בדיוק אותו הדבר לגבי "צוק איתן" – שאי אפשר להשוות בין הטבח בעזה, לילדי עוטף עזה. עקרונית הם צודקים. מעשית, הם נותנים בכך לגיטימציה לירי של החמאס.

            הטענות שמתוקף היותי אשכנזי, אל לע להתלונן על אפליה, הן בדיוק על אותו הקו.

            נכון, לא עברתי אפליה ממוסדת, אין ספק. לא גדלתי כחלק מקבוצה מופלה, ולכן באמת אין לי מושג איך מרגישה החוויה. מה שאני חוויתי הוא בזעיר אנפין, ועדיין זאת אפליה ועדיין זה כואב.

            דרך אגב, מי שהסביר לי ש"קת"ח לא יכול להיות אשכנזי, הוא צריך להיות ערס" לא היו חיילי פלוגת המפקדה, אלא קצין באחת הפלוגות הלוחמות. אם אני זוכר נכון הוא אכן היה ממוצא מזרחי (מרוקאי אם אני זוכר נכון), אבל למען האמת, אני כבר לא כל כך זוכר מי זה היה… רוב הגדוד היה ממוצא מזרחי, שרתי בגדוד הסיור המדברי, גדוד מיעוטים שרוב חייליו בדואים.

    • הרב אומר שזה מצוה להתגייס??? כנסו ואספר לכם האמת…

      ידוע כבר מזה שנים שצה”ל הוא בית זונות אחד גדול של מדינת ישראל. אלא שעד עתה היו הדברים מתרחשים בבסיסים עצמם, כאשר מי שחשוף להם הם החיילים המשרתים שם.

      המדיה בעולם התמלאה בזמן האחרון בצילומים של חיילות חרדקי”ם/ת החושפות את מערומיהן לפני העולם כולו כולל הערבים המביטים בשקיקה ביהודיות הפושטות את מדיהן בלי שום בושה.

      בכותרת מופיע צילום המתפרסם באתר מדיה מערבי. שם הוא מתפרסם כאשר מלוא ערוותן של הזונות הצה”ליות החרדקו"ת פרוסה על כל העמוד. אנחנו כמובן חתכנו והשארנו רק את פרצופיהן המטושטשים.

      צה”ל הוא הצבא היחיד בעולם שבו קיים גיוס חובה לנשים פרוצות שיקסעס ולבני ישיבה. פרי מדיניות מכוונת של המנובל בן גוריון שבכך רצה להזנות את בנות ישראל בעיקר אלו שהגיעו מארצות אסיה ואפריקה ובכך לנתן אותן משורשיהן היהודים.

      בהתאם למדיניות של המפד”ל ההיסטורית, בעלת הברית הנאמנה של בן גוריון במסע השמד שלו נגד העם היהודי – והחרדים- הם אף שלחו את בנותיהן לצה”ל. בכל אופן הדבר גיוס ממש לצבא נעשה במספרים קטנים בעוד רובן הצטרפו ל”שירות לאומי”, שגם זה הוכרז ע”י גדולי ישראל כיהרג ובל יעבור ואסור לדעת כל הרבנים.

      לא עוד. היום אנו מתבשרים באתר האינטרנט של “מעריב”, NRG על גידול משמעותי במספר הבנות הד”ליות המצטרפות כבשר טרי היישר לבית הזונות של גיוס ישירות לצה”ל -הישראלי, גם בלי המסווה של “שירות לאומי” רק כדי להכשיל בני הישיבות.

      סיבה אחת לכך היא: כסף. כותב : “הסיבות ללחץ בקרב ראשי הארגונים החינוכיים בציונות הדתית מרובות: ארגוני השירות הלאומי מתוקצבים לפי כמות הבנות המשרתות בהם, וירידה במספרן תוריד גם את התמיכה הממשלתית”.

      אם עד כה היו שולחים רק האדוקים בעבודה הזרה הד”לית את בנותיהם לזנות בצה”ל מתוך אידיאולוגיה של הזדהות עם התנועה הציונית האוטו-אנטישמית – היום מצטרפים אליהם רבים כמו החרדקי”ם עבר תמורה כספית.

      לא עוד אידיאולוגיה – הם שולחים את בנותיהן ובניהם החרדקי”ם/ת לזנות תמורת אתנן כספי.

      כותב עוד שם, כי “ראשי מוסדות חינוך דתיים (כלומר דת הסרוגים) מדווחים כי ישנה זליגה של בוגרות האולפנות והתיכונים הדתיים לכיוון שירות בצה”ל – מגמה אשר מסתמנת כגדולה בהרבה יותר מבעבר.

      המספרים מבהילים. כותב שם: “כנראה שבצה”ל מצליחים: מנתונים רשמיים עולה כי מידי שנה עולים מספרי המתגייסות בצורה ניכרת. אם בשנת 2010 התגייסו 935 בוגרות תיכון שהוגדרו כ”בנות דתיות”, חרדקיות בשנת 2012 התגייסו 1503 – עלייה של כ-40 אחוזים בשנתיים בלבד”.

      ארגון אחד של הציונות “הדתית” הוא עמותת “אלומה” שבנתה לפי הכתבה “מערכת שתלווה את החיילות”… ´הגדלנו את הפעילות שלנו, ונוספו ממילא יעדי שיבוץ רבים לנשים. בתוך כך, אנחנו גם עובדים להגדיל את כמות המתגייסות הדתיות´.” נאמר לכתב מפי אנשי העמותה.

      למעשה יותר ויותר בנות מן הציבור הסרוג מתגייסות לצה”ל השמד והזנות ומצטרפות כבשר טרי לבית הזונות הגדול של המדינה.

      “ואת זכר לא תשכב משכבי אשה תועבה הוא” (ויקרא י”ח: כ”ב).
      זאת האזהרה. והעונש מובא בתורה הקדושה בהמשך:

      “ואיש אשר ישכב את זכר משכבי אשה תועבה עשו שניהם מות יומתו דמיהם בם” (ויקרא כ´:י”ג)

    • כנסו ואספר לכם האמת על צהל…

      ידוע כבר מזה שנים שצה”ל הוא בית זונות אחד הכי גדול של מדינת ישראל. אלא שעד עתה היו הדברים מתרחשים בבסיסים עצמם, כאשר מי שחשוף להם הם החיילים והחילות הזונות בלי שום בושה המשרתים שם. המדיה בעולם התמלאה בזמן האחרון בצילומים של חיילות חרדקו”ת החושפות את מערומיהן לפני העולם כולו כולל הערבים המביטים בשקיקה ביהודיות הפושטות את מדיהן בלי שום בושה, וזה נגד השם והתורה. מופיע צילום המתפרסם באתר מדיה מערבי. שם הוא מתפרסם כאשר מלוא ערוותן של הזונות הצה”ליות החרדקו"ת פרוסה על כל העמוד. הם כמובן חתכנו והשארנו רק את פרצופיהן המטושטשים. "מרשעים יצא רשע" צה"ל צבא השמד פועל כל אורחותיו נגד התורה הקדושה. עצם העובדה שיש צבא היא בגלל חטאי הציונות, וכפי שנאמר "פן תקיא הארץ אתכם וכו'"

      צה”ל הוא הצבא היחיד בעולם שבו קיים גיוס חובה לנשים פרוצות שיקסעס ולבני ישיבה. פרי מדיניות מכוונת של המנובל בן גוריון שבכך רצה להזנות את בנות ישראל בן בנו של זמרי, בעיקר אלו שהגיעו מארצות אסיה ואפריקה ובכך לנתן אותן משורשיהן היהודים.

      בהתאם למדיניות של המפד”ל ההיסטורית, בעלת הברית הנאמנה של בן גוריון במסע השמד שלו נגד העם היהודי – והחרדים- הם אף שלחו את בנותיהן לצה”ל. בכל אופן הדבר גיוס ממש לצבא נעשה במספרים קטנים בעוד רובן הצטרפו ל”שירות לאומי”, שגם זה הוכרז ע”י גדולי ישראל כיהרג ובל יעבור ואסור לדעת "כל" הרבנים.

      לא עוד. היום אנו מתבשרים באתרי האינטרנט על גידול משמעותי במספר הבנות הד”ליות המצטרפות כבשר טרי וערום היישר לבית הזונות של גיוס ישירות לצה”ל -הישראלי, גם בלי המסווה של “שירות לאומי” רק כדי להכשיל בני הישיבות.

      סיבה אחת לכך היא: כסף. כותב : “הסיבות ללחץ בקרב ראשי הארגונים החינוכיים בציונות הדתית מרובות: ארגוני השירות הלאומי מתוקצבים לפי כמות הבנות הזונות הערומות, המשרתות בהם, וירידה במספרן תוריד גם את התמיכה הממשלתית”.

      אם עד כה היו שולחים רק האדוקים בעבודה הזרה הד”לית את בנותיהם לזנות בצה”ל מתוך אידיאולוגיה של הזדהות עם התנועה הציונית האוטו-אנטישמית – היום מצטרפים אליהם רבים כמו החרדקי”ם עבר תמורה כספית. לא עוד אידיאולוגיה – הם שולחים את בנותיהן ובניהם החרדקי”ם/ת לזנות תמורת אתנן כספי.

      כותב עוד שם, כי “ראשי מוסדות חינוך דתיים (כלומר דת הסרוגים) מדווחים כי ישנה זליגה של בוגרות האולפנות והתיכונים הדתיים לכיוון שירות בצה”ל – מגמה אשר מסתמנת כגדולה בהרבה יותר מבעבר כדי לצרף אותם לזנות. למעשה יותר ויותר בנות מן הציבור הסרוג המסריח מתגייסות לצה”ל השמד והזנות ומצטרפות כבשר טרי לבית הזונות הגדול של המדינה.

    • לאן צריך לשלוח בחור שמתקשה קצת במסגרת? לחזו”א 5 !

      מיהו הצבא הציוני המיני העמלקי הלזה שמרבית העם נסוב סביבו ומנשק ומתגפף עם האליל הלזה???
      מיהו ומה הוא הנחש העכזרי הכופרים בשם ותורתו = צה”ל
      הצבא הציוני הממונה על “ע-י-כ-ו-ב” משיח בן דוד ובנין ביהמ”ק
      הצבא הציוני הממונה לשמור ולהגן על מלכות המינות
      הצבא הציוני הממונה להגן על המרד נגד הקב”ה ותורתו הקדושה
      הצבא הציוני הממונה להגן על המרד נגד חז”ל הקדושים נבג”מ
      הצבא הציוני הממונה להגן ולשמור ולשמר את העבודה הזרה בארץ-ישראל, בשם העם היהודי “ישראל”, רחמנא ליצלן
      הצבא הציוני הממונה להגן ולשמור על מלכות השמד הכחש והכפירה הציונית
      הצבא הציוני הממונה על שמירת והגנת התפשטות האפיקורסות בעולם ובמיוחד בקרב העם היהודי
      הצבא הציוני הממונה על הגנת ושמירת המשכיות שריפת נשמות ילדי בני ישראל בקופה מלא זונות, אפיקורסות, משכב-זכר, ושמד-הציוני
      הצבא הציוני הממונה על הגנת ושמירת המשכיות חילולי השבת בפרהסיא בארעא קדישא
      הצבא הציוני הממונה על הגנת ושמירת המשכיות מכירת חמץ בפסח והחטאת הרבים בבל יראה ובל ימצא
      הצבא הציוני הממונה על הגנת ושמירת המשכיות החזקת מוסדות התורה על ידי מינים וכופרים ציונים ימ”ח
      הצבא הציוני הממונה על רציחה והתגרות באומות העולם והעלאת חמת האומות הבוערת לפגוע ביהודים (ובפרט בחרדים) בכל מקום בעולם, על פשעי הצבא הציוני
      הצבא הציוני הממונה על התפשטות והמשכיות ההסתה וההדחה הציונית בארה”ק ובעולם
      “הצבא הציוני הממונה על הגנת ושמירת המשכיות האנטיסמיטיזום בעולם, כדי להקרא “מצילים
      הצבא הציוני הממונה על המלחמה בגזירת הגלות, גזירת עליון שנועדה לטובה ולפיזור העם הקודש בארבע פאות הארץ לכפרתם והצלתם
      הצבא הציוני הממונה על המלחמה למען עיכוב הגאולה השלימה ופדות נפשינו
      הצבא הציוני הממונה המשך קיום חורבנה ושממתה של ירושלים עיר הקודש ,תבנה ותכונן במהרה בימינו אמן
      הצבא הציוני הממונה על הגנת ושמירת חזונם של הציונים הכופרים, להפוך את עם ישראל לעם גויי לאומי נכריי ככל גויי הארץ
      הצבא הציוני הממונה על הגנת ושמירת המשכיות חילול וביזוי כל הקדוש לעם הקדוש, עם ישראל
      הצבא הציוני הממונה על המלחמה בשלוש שבועות חמורות שהשביענו הקב”ה, לכפרתינו
      הצבא הציוני הממונה על הגנת ושמירת המשכיות חילול קדושת ארץ-ישראל
      הצבא הציוני הממונה על חילול שנות השמיטה בארץ-ישראל
      הצבא הציוני הממונה על הגנת ושמירת הזימה,הפריצות, פרסומי השחץ, והפריצות והתערובת בארץ ישראל
      הצבא הציוני הממונה על הגנת ושמירת המשכיות הפקרת מרבית בנות בני ישראל לזנות ברבים ופריצות
      הצבא הציוני הממונה על הגנת ושמירת המשכיות ביזוי התורה הקדושה וההלכה, רחמנא ליצלן
      הצבא הציוני הרשעה המשומדת, (שלוחי רח’ חזון איש) הממונה על הגנת ושמירת המשכיות קיום המינות, ע”ז, גילוי עריות, ושפיכויות דמים, בארה”ק, רח”ל

      קצרה היריעה מלהכיל את גודל הרב ולא ישוער של עוונותיהם הרבים של הציונים ימ”ח, ביח עם אנשי ב”ב,
      גדול עוונם מנשוא, ד’ יצילינו, ועוד מעיזים טיפשים, רבים מאוד מאוד מקרב המחנה (פלג בני ברק) כאילו שהם שומרי התורה והמצוות, לרקוד והלל סביב העגל הזהב הלזה, “צה”ל” הטמא, = צרה היא לישראל, מרוב שכרותם מן הציונות הארורה עד דלא ידע רח”ל, יה”ר שד’ יתברך ינקום נקמתינו בציונים הארורים הנואפים!, וד’ ישיב להם גמולם בראשם על הרעה אשר גמלונו, להשמדם עדי עד בקרוב ממש, ובא לציון גואל, אכי”ר

  2. שני דברים- הסיטואציה באושוויץ אכן נוראה ואותה מורה היא לא יותר מבהמה חסרת שכל וטקט.
    לגבי ה"סדקה"- קריאה לאדם בשם משפחתו או לעתים בכינוי שנגזר מן השם הזה מוכרת לי היטב אישית והיא אכן מעיד על סוג של זלזול באישיותו של נושא השם כפי שבאה לידי ביטוי בשמו הפרטי שבו היה מבקש להקרא. יש בכך ללא ספק נסיון להנמכת קומתו ולקיבועו במעמד חברתי נחות ובדרך כלל תקרה לאנשים שמוצאם הסוציואקונומי נמוך יותר אך אין בכך גזענות כנגד מזרחיים. אני סבלתי מכך מאד כאשכנזי. אני חושב שזו גזענות המופנית כלפי כלל ה"חלשים" יותר בחברה בלי קשר למוצאם ה עדתי.

  3. טבעון? גזענות? מה פתאום?
    מה זה צהוב מבחוץ ושחור מבפנים? ההסעה מאלרואי…

    ולזה שכתב על אפליית אשכנזים במטבח בצבא יש לי רק דבר לומר – נו באמת…

    • אני מבין רמי, שאם מפלים אשכנזים זה בסדר, כי אנחנו הרוב המפלה…
      לא מקובל עלי הטיעון הזה. לא מקובלת עלי אפליה באשר היא, יהיו המפלים והמופלים אשר יהיו.

  4. את אכן ילדת פלא! פלא שהבנת בגיל צעיר מה נכון ומה לא נכון לעשות כדי להיות "שייכת" ופלא שהשתחררת מהלפיתה האכזרית הזו כדי לומר היום מי את ומה את. בהצלחה יקירה!

  5. ראש מועצת טבעון היה הרבה שנים אדם ממטצא מזרחי. איך ילדת השמנת הבכיינית תסביר את זה,?

  6. לעדי סדקה היקרה שלום רב,
    גם אני מקרית טבעון. אני אפילו מרחוב הגפן שעל שמו נקראת שכונת הגפן אפילו שהחליפו את שם הרחוב כמה פעמים. זה היה רחוב הזית. אחר כך רחוב הברושים. הכל על מנת לשנות ושלא לשנות. אני מכיר היטב את העולם הפיזי ממנו באת. אני מכיר את הסלעים שבונים את הטרסות של חלקות הבתים של אשכנזים כל הדרך למרכז מרחוב הגפן שבשכונת הגפן שבקריית טבעון. למדתי ב"נרקיסים" אחר כך למדתי בתיכון עש חיים גרינברג שהפך עם השנים לאורט על שם חיים גרינברג. שנים רבות לא יכול הייתי לחזור לטבעון. רק הנסיעה דרך צומת טבעון קרית עמל כל הדרך לשכונת הגפן היתה מדכאת אותי ומכעיסה אותי. היום אני יותר מפוייס אבל לא בגלל שקרית טבעון נעשתה לפחות אשכנזית וגזענית. אני יותר מפוייס משום שאני יודע שצדקתי כל העת עם תחושת הבטן שלי: טבעון הוא מקום יפה עם הרבה אנשים מכוערים החושבים שהם יפים כמו רקפות. הדיכוי החברתי שמתנהל בקרית טבעון הוא עצם מעצמה של החברה הישראלית אבל בטבעון יש לו נופך של חן אשכנזי. רבים ורבות מבני שכונת הגפן נפלו ונופלים את תוך המתיקות והחן ומאבדים את היישות הנכוחה שלהם ושלהן. אני שמח שאת – למרות מסע השיסוי והדיכוי שעברת – נותרת ילדת פלא מזרחית. ישנם מספיק אנשים בקרית טבעון שיכולים לפעול ביחד על מנת לשנות את המקום לאנושי יותר שבו גם מי שאינו מבית פרטי יכול לחיות בכבוד ולהרגיש בנוח. כאשר יהיו יותר עדי סדקה שהן ילדות פלא מזרחיות, יהיה סיכוי שהשינוי הזה יתממש. איחולים לשנה טובה עדי. את יקרה להפליא.

    • מאיר היקר,

      תודה לך על המילים הללו. הן מחזקות ומצערות אותי בו זמנית. גם היום אני יודעת שיש ילדים שמרגישים בדיוק ככה בשכונת הגפן. וגם הם אולי קצת נהנים מה-כאילו פריבילגיה שיש להם בהיותם תושבי טבעון. פריבילגיה שמתגלה כשקרית לאחר שעוזבים את טבעון. כשאני מגיעה היום לטבעון לבקר בבית הוריי, אני מרגישה כבר שאני מנותקת לחלוטין מהשיח המזרחי שלא מתקיים שם וכשאני מנסה להביא את השיח בכל זאת למפגש עם חברי הילדות שלי מטבעון, לרוב הם מבטלים אותו בחוסר הסכמה. כואב לי מאוד שזה ככה. גם היום כשאני רחוקה משם כמאה קילומטר ומאה שנות אור .

      • זה מצער אותי כל כך לקרוא.

        אני תוהה אם היתה גזענות דומה בנהריה, בה גדלתי.
        בעצם אין מה לתהות. היתה גם היתה, וגם בנהריה היא היתה גאוגרפית בראש ובראשונה.
        בכל זאת אני תוהה אם גם בביה"ס היסודי בו למדתי היתה גזענות.
        עד לצבא, בכלל לא הבנתי בעדות. היו לי בכתה ילדים ממוצא מרוקאי וגם אחד ממוצא תימני שהתגאה בתימניותו, אבל לא ממש הבנתי במה מדובר.

  7. כל הדוגמאות שניתנות על הצבא ושם המשפחה ועל גזענויות כביכול נגד אשכנזים הכל טוב ויפה אבל האם אפשר שתהא גזענות נגד אשכנזים כשהם ההגמוניה השלטת? כשיש כזו אפלייה? האם יש מקום להשוואה? טקסט נפלא עדי.

    • כן. אפשר שתהיה גזענות נגד ההגמוניה השלטת במקומות בהם היא אינה ההגמוניה השלטת. זאת גזענות מקומית, אבל בהחלט גזענות. ביפו, שולטים הערבים. שם, יהודים הם מיעוט. אז כן, בתוך יפו, זאת גזענות כנגד יהודים. מחוץ ליפו, יש גזענות כנגד ערבים. זה לא עומד בסתירה.

      האם יש מקום להשוואה? לא.
      עם זאת, גם אין מקום לגזענות הזאת.

      על אותו קו, טענה חוזרת ונשנית של ערביי ישראל, היא, שאין להשוות בין ילדי עוטף עזה שסובלים מחרדות, לילדי עזה שמתים בהמוניהם.

      לכאורה אכן אין להשוות, אבל מבחינתי עצם העובדה שצה"ל גרם להרבה יותר אבידות בעזה ממה שהחמאס גרם בעוטף עזה, לא מצדיקה את התנהגות החמאס ולא מבטלת את הסבל של תושבי עוטף עזה. האם יש פה מישהו שחולק על כך?

      זה בדיוק אותו הקו.

  8. כן יש אפליה נגד אשכנזים, שלמדתי באונברסיטת חיפה אבי היה מובטל (מספר חודשים לא מבוטל) ביקשתי מילגות התשובה היחדה שקיבלתי לאור שם משפחתי ( הנתונים הכלכליים הצדיקו) הייתה הסכמה למתן הלוואה. לשם השוואה חברתי ששם משפחתה היה "מרוקאי כבד" קיבלה לפי דבריה מספר מילגות ממספר גופים שכיסו יותר מסכום שכר הלימוד למרות שמצבם הכלכלי של הוריה היה מעולה. שם המשפחה היה הסיבה היחידה.
    אמנם אני אשכנזיה אבל לא זכור לי שום אפלייה או דיבור על ספרדים\אשכנזים בזמן לימודי ב"אורט טבעון" למרות זאת דווקא בתי שלמדה ב"יבנה" טבעון( מה לעשות חזרנו בתשובה" זכתה להערות מלאות ארס על אשכנזים מתלמיד אחר שציין בגאווה שהוא "שונא אשכנזים". ומדובר לא על לפני 20 שנה אלא על ימינו אלו. בברכת שנה טובה

  9. אני קוראת את מה שכתבת ונזכרת בך בחיוך ענק. יו… אני מרגישה בת 100 עכשיו…
    אני זוכרת אותך בת 9 ואני בת 16 – את היית הדבר הכי אנרגטי וחמוד שנתקלתי בו בחיים. פעם עמדת על החומה הגבוהה מחוץ לשבט אלון וצעקת לי: "אורית תתפסי!" וקפצת לי ישר לידיים. לדעתי זה שאת כותבת את הפוסט הזה זה בגלל שהצלחתי לתפוס אותך מסיבה לא ברורה בכלל ברגע האחרון :)
    עכשיו פעם ראשונה נפל לי האסימון שאת ממוצא מזרחי ורחוב הורדים מבחינתי היה סתם עוד רחוב בטבעון והיו לי בו כמה חברות ממש טובות, אבל זו חוויית הילדות שלי ואני לא מזרחית, אומרים שאתה לא יודע שמשהו קיים כשאתה לא חי אותו. היו לי כנראה מספיק עניינים אחרים.
    כאב לי כל כך לשמוע על אפלייה ועלבונות, זה נורא. זה הדבר שאני הכי שנאת בעולם כולו. זה לא הגיע לך ולא מגיע לאף אחד. אני באופן אישי לא נסעתי לפולין כי לא היה מי שישלם לי על זה, גם אני הרגשתי לא שווה לאחרים אבל מסיבות אחרות – לתת לך לצלם כי אין לך קרובי משפחה שנרצחו בשואה זה מטומטם ברמות שאי אפשר לתאר, ועוד במקום כזה כמו אושויץ – שם מהכל המקומות לתת לך להרגיש שאת לא שווה לאחרים בגלל המוצא שלך?? מה נסגר??
    ביום השואה שמעתי ברדיו סיפור על ישראלי שמשפחתו ממרוקו נרצחה בשואה כאשר הגרמנים הצליחו להגיע לשם ולשלוח לא מעט יהודים למחנות ההשמדה באירופה. הוא סיפר שהמורה אמרה לו לפני כל הכיתה שהוא משקר וזשה לא יכול להיות – הוא ככ רצה להיות כמו כולם שהוא התחיל להאמין בזה ושיתף פעולה ("צילם את שאר הקבוצה" כמו גדול). שנים אחכ הוא מצא את ההוכחות בבית שאימו שמרה והתביישה בהן והבין מה קרה לו.
    היום את אדם מבוגר עם עוצמות ותובנות של מבוגר. את צריכה ללכת אחורה רגע בזמן ולהיות הכי גאה בסדקה שבך – זה מי שאת וזה המקום ממנו את באה – הדם שלך. למיטב זכרוני הסדקה שלך זה המון אנרגיה, שמחת חיים, חיוך ענק ובמעורפל אני זוכרת שזה עובר במשפחה. ללכת בגב זקוף ולהגיד שאת מרחוב הורדים וללמד את ילדיך שכולם שונים ושוים ולהראות להם מאיפה משפחתם הגיעה.
    מה שבטוח מזרחית או לא מזרחית – ילדת פלא היית בטוח – ומאמינה שגם נשארת.

  10. עכשיו אני קוראת את התגובות האחרות יותר לעומק ואולי פספסתי בתגובה ככ אישית ללא התייחסות ל"נושא הדיון", ככה אני… סליחה.
    אז התייחסותי – אפליה במדינה הזו לצערי היא אויר לנשימה. סבתא שלי תמיד אמרה שיהודים לא יכולים להיות רוב בשום מקום כי הם הורסים הכל עם השטויות שלהם… היא די צדקה. אנחנו עם גזעני עד לעצמותינו ואנחנו יונקים גזענות ומצביעים על כל העולם בטענות שהם גזענים. אני כותבת את זה בכאב גדול.
    לגדול בטבעון היה סוג של בועה. יש לבועה את היתרונות שלה ויש את הכאפה הענקית שחוטפים כשיוצאים ממנה. בבועה של טבעון כולם היו צריכים להיות אותו דבר, היה הגיון פנימי משל עצמו, כיאה למקומות קטנטנים, ובתור מי שגדלה כשונה מסיבות שאינן מוצא עדתי אני מזדהה לחלוטין עם המון דברים שכתבת. עד היום אני נכנסת לטבעון בתחושה של מועקה והזכרונות מציפים אותי ולא לטובה.
    אני ממש מאמינה שזה חלקו של כל אדם שזכרונות ילדותו רודפים אותו ורואה לפעמים במקום בו גדל מקום שמזוהם בהיסטוריה שלו ולעולם ישאר כך. לעומת זאת אני מכירה המון אנשים שאין להם מושג על מה אני מדברת וכל זכרונות ילדותם היו קסומים וטובים בטבעון ואף חוזרים אליה בבגרותם לתת לילדיהם את אותה ילדות. אני חושבת על זה המון בהקשר של הילדים שלי ומקווה שהזכרונות שלהם יהיו נפלאים – לא על כל דבר יש לי שליטה.
    הפוסט שלך מאוד ציער אותי מצד אחד ומצד שני אני רואה את החוזק שבך – להתנסח ולכתוב ולשתף.
    נפלאה.

  11. גם ניל סדקה היה ילד פלא יהודי בחוף המזרחי של ארה"ב.

    לקרוא בשם משפחה זה לא הקטנה, זה מנהג ישראלי ידוע. מעולם לא חשבתי שיש כאן הקנטה או הקטנה, אלא אפיל צבאי שנוכס לאזרחות כמו עוד הרבה דברים אחרים.
    המורה שאמרה לך כך בפולין היא באמת טיפשה, אבל כמה מזרחים מסרבים להתיחס ליום השואה כאל חלק מזהותם? לא אדבר על האינטליגנטים שאומרים שזה החג בו מתו שישה מיליון אשכנזים, אבל גם ברמה הממלכתית ציבורית שלנו יש לא מעט מזרחים וסתם טיפשים שלא רואים שום שייכות אישית לעצמם.
    דרך אגב, יוצאי מרוקו מקבלים פיצי חד פעמי מממשלת גרמניה על היותם ניצולי שואה. כמה מהם היו חלק ממנה? לכו תחפרו.
    אני שוב ושוב לא מבינה מדוע אנשים נושאים את תחושת האכלו לי שתו לי גם בבגרותם. המציאות כיום שונה לחלוטין ואני מסרבת להסכים עם כל מי שעושה מזה הון אישי ומסלול לקידום עצמי. המקופחים המזרחים הם מקפחי הרוסים והאתיופים וממש ממש לא מוכנים שיהיה מישהו יותר דפוק מהם. פעם חשבתי שיש דברים בגו עד שראיתי כיצד הרוסים שהגיעו בשנות ה-90, לא חיכו שיעשו להם טובות. כל המהנדסים והרופאים והמומחים האקדמאים הפשילו שרוולים והלכו לעבוד כי לא הבינו שאפשר אחרת. הם טיאטאו רחובות, שמרו בקניונים וחניונים, ניקו בתים ומשרדים, מכרו בשווקים ובסופרמרקטים וגידלו בשיניים את הילדים שלהם כי חינוך ברוסיה זה דבר קדוש.

    מה המזרחים עשו מזה? הפכו אותם לזונות ושיכורים. ורחמנא ליצלן לנוצרים. טפו.

    זה השיח. פשוט כי אי אפשר היה לראות כיצד יוצאי רוסיה זוקפים את קומתם בגאווה, בצניעות והופכים להיות חוד חנית בתחומים רבים . הילדים שלהם לא הנציחו דורות של עוני אלא הלכו למעלה, לחיים טובים יותר. ההורים המהגרים הבינו שדור הילדים הוא העוצמה שלהם וכך עבדו.

    סלחו לי מזרחיות ומזרחים מקופחים, ממקומי כמזרחית שלא מוכנה לחוש מקופחת ולכן חיה בשלווה עם כולם, אני לא רוחשת לבכי הזה, שיוצר שלולית של התבצרות בעצמי שלכם, כבוד גדול. אתם עסוקים במה היה במקום מה יהיה וככל שתמשיכו ככה יהיה בכייני.

    קראו את יחזקאל בגדדי בפייסבוק.

  12. וואו, כל כך הרבה גזענות בתגובות על פוסט שמספר על גזענות.
    אסף כתב בצורה רגישה ומלאת אמפתיה, וגם שיתף בחוויה האישית שלו, ובתגובה ביטלו את התחושות שלו.
    אני רואה דמיון רב בין הגזענות לבין הטרדות מיניות. החל מביטול התחושות של הנפגע/ת, וממשיך בכך שמי שחווה גזענות/תקיפה, הופך הרבה פעמים לגזען/תוקף בעצמו.
    בדיוק כמו שלא נוותר לקורבן שהופך לתוקף, אין סיבה להצדיק נפגע גזענות שהופך לגזען.

    תודה עדי על השיתוף והרגש, ותודה אסף על המילים החכמות.
    רועי

  13. אציג כאן תגובות בהמשך לטור מהעוקץ שהוא פולואפ ל"ככה נראית מזרחית" וגם לדף הפיסבוק ההו כה ילדותי ששמו "למי קראת פרחה השד העדתי."
    http://www.haokets.org/2014/09/02/נולדתי-וגדלתי-בקרית-גת-מרוקאית/

    עמית // 02.09.14 14:12
    לא הבנתי למה היותך מרוקאית מתבטא בכך ש״כשיש שיר מזרחית בחתונה של החברים האשכנזים שלי אני קופצת מהשולחן לשולחן אחר ומענטזת את החיים שלי, יש לי שרשרת זהב עם חמסה, אני אומרת "כפרה" ו"מאמי", יש לי צנצנות של רוטב הספגטי של סבתא במקפיא (רסק עגבניות תבלינים ושמן), אני לובשת מנומר, צובעת ציפורניים לאדום, שמה מזרחית כשאני שוטפת כלים ויש לי כפתן משלי.״.
    זה לא מרוקאיות, זה הרידוד והתימצות הישראלי למרוקאיות. העובדה שאפילו אנשים ביקורתיים הפנימו את זה בתור מהות המרוקאיות היא מאוד מאוד עצובה, ולמעשה ניצחון של כל אותה גזענות שהופנתה כלפי מרוקאים.

    ולעניין ההערה שלעיל:
    לא מדובר במחיקת העלבון, מדובר בקריאה להתבגרות והפיכת העלבון למינוף עצמי. התפלשות לעולמי עד בעלבון של עצמך תוך תביעה מהסביבה שתיקח עליך אחרית- היא ילדותית ומנציחה את הכשל.
    אנשים שהלכו קדימה בלי לעשות מהעלבון שלהם עניין ראשי הצליחו "למרות מזרחיותם" או כל דבר אחר. אלו שממשיכם לעשות סחורה חמה מהעלבון שלהם, כנראה לא מסוגלים להציע יותר מזה.
    אורטל בן דיין שיש בה חוכמה לא מבוטלת למרות שהיא מעצבנת אותי בדוגמטיות שלה, אמרה שעצם הביקורת מצד מזרחים על נינט זוהי השתכנזות ובעצם האצבע מופנית חזרה לאשכנזים. גם את האחריות לשטויות של עצמם, אותם מגיבים מזרחים לא יכולים לקחת על עצמם ותמיד, אבל תמיד האשכנזים אשמים?!

    אפשר לומר פשוט: נעלבתי, הבנתי שיש אנשים מאוד לא חכמים שעסוקים במוצא שלהם כמדד לאיכותם אבל אני בן או בת אדם שיודעת מאיין באתי ולאן אני הולכת.

    נינט כזו, יודעת לחיות את כל העולמות שלה בלי לחוש נעלבת על שהיא מזרחית ומקרית גת ולכן היא מצליחה, כול ללוותר על מותגי הגברים הנחשקים ולקחת לעצמה איזה יוסי מזרחי שעליו אומרים שהואא נראה כמו לוחם חמאס. (בעיני הוא מקסים םואני מתה על המראה שלו) ,נכון הוא לא נראה כמו קן, הבן זוג של ברבי , בניגוד לבניזוג הקודמים שלה, אבל זו הבחירה שלה וטוב לה.
    מתי תתחילו אתן להתחבר לעצמכן ומה טוב לכן, במקום לבכות שפעם, כל מיני אנשים שלא משחקים תפקיד מינימלי בחיים שלךֿ , קראו לך שוורצע.

  14. למתנגדים,
    אתם שמים את המתלוננים על העניין העדתי במקום של אדם שצריך לשכנע שיש לו אחות.
    פשוט מאוד, אין לכם מושג איך זה לגדול כילד כנער כבחור, בסביבה בה המקום שאתה מגיע ממנו נתפס כנחות. לא סתם נתפס על ידי הסביבה אלא גורם גם לך לראות זאת כך.
    זה לא בהכרח מתורגם לאפליה, כלומר להעדפה תועלתית מיידית ולכן לא תמיד אתה ניזוק ברמה המיידית. ולכן לא מעניין שמישהו לא קיבל(לעיל) תפקיד קתח בצבא על רקע אשכנזיותו או שמציקים ל/מעליבים מישהו על רקע אשכנזיותו. הפעולות האלה נגזרות מתפיסה מושרשת שהאשכנזיות היא עליונה. מתוקף כך, יותר מתאים למישהו עממי לשמש כקתח כי צריך שם תכונות פחות גבוהות. או מציקים למישהו על רקע אשכנזיותו הבאה לידי ביטוי בעדינות או קרירות, אבל מי לא מבין שאלה תכונות עליונות ביחס לגסות או חום הבא לידי ביטוי באחים גדולים שישנים בסלון בשבת בצהריים (כי אין חדר) או בבישול ביום חמישי לקראת שבת שמרוב חום נכנס ישר לתוך המחברות והילקוט.
    לא גדלתם כך. אשריכם. אל תשתיקו את המוחים. ויותר חשוב, מוחים, מתלוננים (בלעז בכיינים), מזרחים, תמשיכו לכתוב ולדבר. זה כח עצום.

  15. כל אחד והסביבה שבה הוא גדל. אני בתקופת בית הספר היסודי הייתי מקבל מכות על היותי אשכנזי.

    באופן כללי אני חושב שכיום הגזענות היא בעיקר כלפי התרבות המזרחית ולא כלפי המזרחים על עצם היותם ממוצא מזרחי.
    אני חושב שמזרחים רבים נאלצים "להשתכנז" על מנת שיקבלו אותם לתפקידים איכותיים. לדעתי אף מעסיק לא יפסול אותך על סמך שם משפחתך, אך בוודאי יפסלו אותך אם תדברי כמו "פרחה" או כמו "ערסית" או וואטאבר. אלו הגדרות שאשכנזים המציאו בשביל לרדת על מזרחים, ושעכשיו למעשה גם הרבה מזרחים ש"השתכנזו" משתמשים בהגדרות האלה.
    על ח' ו- ע' בכלל אין מה לדבר, זה משהו שהאשכנזים גרמו לכם למחוק ממזמן, וחבל שכך. לדעתי היה צריך לקרות תהליך הפוך; שאנחנו האשכנזים נאמץ את הח' והע' ולא להפך. הרי זו עברית תקנית אמיתית.

  16. הביקורת היחידה שלי אליך היא שלא זרקת את המצלמה לפנים של המורה…

הוספת תגובה

אנא כתב/י את שמך

חובה לכתוב שם

אנא כתב/י כתובת אימייל בתוקף

חובה לכתוב כתובת אימייל

אנא כתב/י את הודעתך

קפה גיברלטר © 2017 כל הזכויות שמורות