עיצוב | סדרת מוצרי חשמל לבית בעיצוב איסלאמי

אנחנו שמחים לארח את הדר תדהר, בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי בשנקר שבפרויקט הגמר שלו עיצב סדרה של מוצרי חשמל ברוח העיצוב האיסלאמי. הסידרה כוללת מערכת סטריאו, גוף תאורה ומאוורר תקרה. הדר ענה על השאלון שלנו וסיפר קצת על תהליך העבודה ומקורות ההשראה שלו בפרויקט
עבודה 3עבודה 1 עבודה 2-2

הכל

ערב טוב לך

שמי הדר תדהר ואני בוגר טרי של המחלקה לעיצוב תעשייתי בשנקר. סיימתי עכשיו פרק מרכזי בחיי, של שמונה שנות אקדמיה שבהן למדתי עיצוב, חינוך ופוליטיקה, ובעיקר להכיר את עצמי. במהלך שמונה השנים האחרונות עברתי שמונה דירות וחמש ערים. אני נשוי באושר לענבל, שותפתי למסע. אוהב את החיים בקצב גבוה ודואג תמיד להישאר עסוק כי יש הרבה דברים להספיק. אני שמח על השתתפותי בקפה גיברלטר כי הוא מגלם עבורי עולם תוכן מרתק ועשיר, כך שאני מאוד שמח לתת את חלקי כאן.

עד הלום

פרויקט הגמר שלי הוא מוצרי חשמל ברוח העיצוב האיסלאמי המקורי והעכשווי. באופן יותר רחב, הפרויקט שלי עוסק בתרבות. החידוש שלי הוא בהכנסת העיצוב האיסלאמי אל תוך עולם העיצוב המערבי כיום. שילוב עולמות העיצוב השונים יחדיו תורגם בפרויקט הגמר לסדרה של שלושה מוצרי חשמל – מאוורר תקרה, גוף תאורה ומערכת סטריאו. שלושת המוצרים נקשרים בחלל ביתי מודרני.

בפרויקט גמר ניתן החופש לחיפוש רעיוני ואישי של הסטודנט ולכן החלטתי להתחקות אחר מקורותיי המשפחתיים והתרבותיים. ממש בתחילת הפרויקט הלכתי לסבתי וביקשתי ממנה להראות לי את כל הדברים שהביאה אתה לישראל מתימן. להפתעתי נוכחתי לדעת כי נשארה לה שרשרת יחידה מימי נערותה. השרשרת בעלת חמישה מטבעות כסף המעוטרים בקפדנות מאין כמותה. התכשיט הוא תולדה של אומנות הצורפות העשירה אשר הייתה מפותחת מאוד בקרב בעלי מלאכה יהודים בתימן. המורכבות הזאת דחפה אותי לחקור את שורשיה האומנותיים והעיצוביים של תרבות עשירה ומורכבת זו.

תכשיט-של-סבתא

במהלך השנה למדתי רבות על האימפריה האיסלאמית ומרכיביה התרבותיים. הבנתי כי התרבות מבוססת על דת (אלוהים והקוראן) ולכן האומנות היא תיאורית ומופשטת. רוב התרגום הצורני שלה בא לידי ביטוי באדריכלות דתית וממסדית. האומנות האיסלאמית מושפעת ומורכבת ממגוון רב של תרבויות ומסורות, לאורך ציר הזמן ההיסטורי. לכן, אני רוצה למקם את היצירה שלי כחלק מרצף תרבותי עיצובי לגיטימי, שיחזיר את העושר התרבותי הזה לקדמת הבמה.

בקוראן ניתן למצוא תיאורים מפורטים ומוחשיים של תענוגות גן העדן. כאינטרפרטציה אומנותית לכך, ניתן לראות את הפיתוחים הצמחיים והגיאומטריים המצוירים על המסגדים, כדוגמת הערבסקות הצבעוניות והסדרים האינסופיים. אלה מבטאים את האל והיקום – עושר צורני בתוך סדר גיאומטרי. תלת הממד הצורני המפותח במבנים המונומנטאליים יצר יחסי אור וצל שצבעו את המבנה בגווני אור מרהיבים והשפיעו גם על התאורה והסאונד במבנה. באסתטיקה האיסלאמית האין מבליט את האלוהי. לא האובייקט יפה אלא החללים שבתוכו, שקט בחוץ וכל העניין נמצא בפנים. ככל שמתקרבים ניתן להבחין במורכבות המוקפדת. כל זאת בא לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר, לפי דעתי, בפאר היצירה האיסלאמית – ארמונות 'אלהמברה' בספרד, אשר מבטאים את שילוב ההשפעות החזותיות של האימפריה באותה תקופה.

באלה הידיים

כסטודנט במחלקה לעיצוב תעשייתי, התחלתי בלמידה של האינטרפרטציה התלת מימדית באיסלאם. ניתחתי מוצרים ומבנים ואת המשמעות העומדת מאחוריי הווייתם. השפיעו עלי במיוחד ה'מוקרנסים' (גבישי גבס) אשר שימשו כחיפוי פנימי של הכיפות במסגדים. 

mockups מאוורר-ריצפה

הבנתי כי האובייקטים נוצרו ממעבר מדו ממד לתלת ממד וניסיתי ניסיונות משלי. לאחר התהליך שעברתי, בחרתי להתמקד במארג הגיאומטרי – הערבסקה, אשר היא יצירה אסלאמית טהורה. אופן יצירת הערבסקה מורכב מצורה ראשונית, שכפולה ופרשנות של האומן. אני בחרתי להשתמש בערבסקה מוכרת ולתת לה את הפרשנות התלת ממדית שלי, אשר באה לידי ביטוי בכל אחד מהמוצרים בתרגום שונה.

​היו שם לפני

קצת מהעולם הפנימי שלי  - מחברות ההשראה שלי

דפים סרוקים מהמחברת

Alhambra2

השארו עימנו

חווית העשייה של הפרויקט הייתה עבורי משמעותית ומרתקת. נהניתי לחקור תרבות שיש לי אליה קשר רגשי ומשפחתי ובעיקר מכך שלמדתי המון והעשרתי את עולמי הפרטי כמו גם את עולם העיצוב שלי. כתוצאה ישירה מכך התחזקה אצלי תחושת גאווה מעצם השתייכותי למורשת זו.

כאמירה אישית לסיום, חשוב לי להדגיש כי לדעתי, על עשייה יצירתית לבטא הלך רוח אשר הוא מעבר לחומר והכולל בתוכו רבדים הפועלים במקביל. עיצוב מוצרי חשמל המתבסס על תרבות העיצוב האיסלאמי אינו קיים כיום. זהו החידוש שלי ואני חושב שזה אבסורד שכנראה אני הראשון שעוסק בכך בעולם העיצוב. מבחינתי תרבות האיסלאם הנשכחת, כמוה כמו תרבויות עשירות ומופלאות ברחבי ההיסטוריה העולמית, אשר אין להן כלל התייחסות עדכנית בעולמנו המתיימר להיות גלובלי ופלורליסטי. על האקדמיות בכללותן, כפלטפורמה לביטוי עצמי וחופשי, לבקש מהסטודנטים לבטא בהתייחסותם העיצובית את המטען הייחודי ממנו הם מגיעים. על הסטודנטים לא ללכת שבי אחר אתרי השראות מרכזיים אשר הופכים את התוצרים לבעלי אותו דנ"א מערבי עכשווי (נקי, לבן וחסר רגשות) אשר יוצר אחידות משעממת ומכתיבה, שאינה מגלמת את השוני המיוחד בין בני האדם. 

8 תגובות בפוסטהוספת תגובה
  1. מעניין במיוחד השמוש ברשתות ההגנה למאוורר ולרמקולים,שלוקח את הגריד הרגיל של הרשת ומביא אותו למקום יותר מעניין.
    מקווה שהרמקולים לא ישמשו לקריאות "אללא אכבר" חדגוניות וטורדניות.

  2. מקסים ומעורר השראה השילוב בין מזרח ומערב. נהניתי לראות ולקרוא.

  3. זה פרוייקט משגע. לצערי אין לי כרגע זמן לכתוב יותר.

  4. איך מנקים אבק ממערכת בסטריאו הזאת? עדיף משהו פשוט ופונקציונאלי

  5. יופי של עבודה, התהליך מרתק.
    לי אין שורשים במזרח לצערי… :)
    אבל אני בונה מנורות שיש בהן השראה מזרחית:
    https://www.etsy.com/il-en/listing/199641681/a-drop-and-half-of-light-ceramic?ref=shop_home_active_11

  6. ממש מקסים כל פרט ופרט יפייפיים

  7. רעיונות יפים ויצירתיים, בצורה עדינה וחדשנית משלב בין מזרח חמערב.

הוספת תגובה

אנא כתב/י את שמך

חובה לכתוב שם

אנא כתב/י כתובת אימייל בתוקף

חובה לכתוב כתובת אימייל

אנא כתב/י את הודעתך

קפה גיברלטר © 2017 כל הזכויות שמורות